مقالات آموزشی

کنترل از راه دور پیامکی ، وای فای ، ریموتی و دزدگیر

راهنمای استفاده از دستگاه کنترل از راه دور پیامکی ، وای فای ، ریموتی و دزدگیر مهراد کنترل:

 

درباره ی دستگاه کنترل از راه دور پیامکی ، وای فای ، ریموتی و دزدگیر مهراد کنترل:

با استفاده از این دستگاه می توانید تمام لوازم الکتریکی منزل خود براحتی مدیریت و کنترل نمائید:

  1. کنترل خروجی ها از راه دور توسط ارسال و دریافت پیامک توسط گوشی های هوشمند یا ساده
  2. کنترل خروجی ها توسط وای فای دایرکت از طریق گوشی هوشمند یا تاچ پنل صنعتی
  3. کنترل خروجی ها از طریق ریموت کنترل رادیویی
  4. کنترل سیستم امنیتی با قابلیت اتصال شش زون ورودی
  5. دارای رله خروجی برای آژیر بلندگوی ۳۰ وات و آژیر سیرن
  6. قابلیت نصب سنسور دما و سنسور رطوبت
  7. دارای ترمینال مناسب با جریان بالا در کنار هر رله و دسترسی آسان به پین های رله
  8. قابلیت بی نظیر تنظیم مد عملکرد مجزا برای هر خروجی (قطع و وصل ، لحظه ای ، یکی بجای دیگری)
  9. قابلیت بی نظیر لرنینگ یونیورسال برای تنظیم هر رله با یک کلید از هر نوع ریموت هم فرکانس
  10. امکان کنترل خروجی های دستگاه توسط صفحه کلید
  11. قابلیت نصب روی ریل باکس محافظ و نصب آسان دستگاه در تابلو برق

 

با استفاده از این دستگاه می توان از هر نقطه در جهان، سیستم روشنایی ، سیستم گرمایش-سرمایش ، سیستم امنیتی و هر نوع سیستم دیگر خانه خود را کنترل کنید. یا با اتصال سنسورهای دما و رطوبت یا حسگرهای مختلف از جمله سنسور ضربه و یا حرکت از وضعیت خانه یا ویلا یا کارخانه خود مطلع شوید.

طراحی دستگاه به گونه ای است که می توان آن را در محیط های صنعتی و پر نویز استفاده کرد.

دستگاه کنترل از راه دور پیامکی ، وای فای ، ریموتی و دزدگیر مهراد کنترل بر اساس تعداد کانال خروجی به صورت زیر تقسیم بندی می شود.

دسته بندی دستگاه کنترل از راه دور پیامکی ، وای فای ، ریموتی و دزدگیر مهراد کنترل بر اساس تعداد کانال:

دومین دسته بندی این دستگاه ها بر اساس حداکثر جریان یا توان نامی هر خروجی می باشد. که در جریان های 15 آمپر و 40 آمپر عرضه می شود.

این دستگاه ها با ریموت کنترل 433 مگاهرتز یا 315 مگاهرتز قابل کنترل می باشد.

 

توضیح اجزا دستگاه کنترل از راه دور پیامکی ، وای فای ، ریموتی و دزدگیر مهراد کنترل:

معرفی بخش کنترل دستگاه:

عکس زیر مربوط به بخش کنترل دستگاه می باشد. در این عکس بخش های مختلف برد کنترل دستگاه را، به صورت کامل توضیح می دهیم. وظایف هر بخش ، نحوه عملکرد و خطای آن را توضیح می دهیم.

 

 

  1. کانکتور اتصال منبع تغذیه 12 ولت:

این ترمینال به منظور اتصال منبع تغذیه به دستگاه است. تغذیه دستگاه می بایست 12 ولت باشد. جریان مصرفی بستگی به تعداد کانال رله های موجود روی دستگاه دارد. اکیدا توصیه می شود که جهت تغذیه ی دستگاه از یک منبع تغذیه ی با کیفیت استفاده شود. در صورتی که منبع تغذیه نتواند جریان مورد نیاز دستگاه را تامین کند , دستگاه در اتصال به شبکه ی مخابراتی دچار مشکل خواهد شد. در ورودی تغذیه یک کانکتور آداپتوری قرار دارد. تا کاربر براحتی آداپتور 12 ولت خود را به آن متصل کند. برای خرید آداپتور 12 ولت 2 آمپر اورجینال از سایت وارد این قسمت شوید.

 

  1. کانکتور اتصال صفحه کلید (کیپد):

این ترمینال به منظور اتصال صفحه کلید به دستگاه استفاده می شود. صفحه کلید با استفاده از یک کابل رابط چند متری یا به صورت مستقیم به دستگاه متصل می شود.

 

  1. ماژول گیرنده رادیویی 315 یا 433 مگا هرتز:

از این ماژول برای کنترل دستگاه توسط ریموت کنترل رادیویی در سه بخش کنترل خروجی ها ، سیستم لرنینگ یونیورسال و سیستم امنیتی دستگاه استفاده می شود.

 

  1. نمایشگر ال ای دی وضعیت اتصال سیم کارت به شبکه:

این نمایشگر ال ای دی، نشان دهنده وضعیت اتصال سیم کارت به شبکه جی اس ام می باشد. این نمایشگر ال ای دی دارای دو نوع چشمک زن متغیر می باشد، که هر کدام بیانگر یک وضعیت برای سیم کارت می باشد. اگر سیم کارت روی دستگاه موجود نباشد و یا سیم کارت مناسب در جای خود قرار نگرفته باشد و یا آنتن جی اس ام دستگاه روی آن نصب نشده باشد و سیم کارت آنتن دهی خیلی ضعیفی داشته باشد، نمایشگر ال ای دی کنار آنتن به صورت دائم 500 میلی ثانیه روشن و 500 میلی ثانیه خاموش، چشمک زن می شود. این نوع چشمک به معنی عدم آمادگی دستگاه و وجود یک اختلال در دستگاه است. اگر سیم کارت روی دستگاه به درستی نصب شده باشد. و آنتن نیز به درستی نصب شده باشد، نمایشگر ال ای دی به صورت دایم 500 میلی ثانیه روشن 2500 میلی ثانیه خاموش، چشمک زن می شود. این نوع چشمک به معنی اتصال سیم کارت به شبکه جی اس ام است. این به معنی آماده بودن دستگاه است.

 

  1. کانکتور آنتن شبکه جی اس ام (GSM):

آنتن موجود روی دستگاه مخصوص فرکانس کاری جی اس ام است. در هنگام خرید این محصول آنتن مگنتی با کابل 3 متری همراه محصول ارائه می شود. در صورتی که بخواهید دستگاه را درون قاب فلزی قرار دهید, باید آنتن را بیرون از باکس فلزی قرار دهید تا دستگاه آنتن دهی خوبی در بخش کنترل پیامکی داشته باشد. شما می توانید، برای خرید آنتن جی اس ام به صورت مجزا وارد این قسمت سایت شوید. 

 

  1. سوکت خشابی نصب سیم کارت:

سوکت سیم کارت در قسمت بالای دستگاه قرار دارد. این کار موجب راحتی راه اندازی دستگاه می شود. کاربر برای نصب سیم کارت ابتدا باید خشاب سوکت سیم کارت را به سمت عقب فشار دهیم تا قسمت بالایی سوکت آزاد شود. سپس سیم کارت را از بالا در قسمت بالایی سوکت جاگزاری می کنیم. کاربر باید سیم کارت را بسیار با دقت و احتیاط داخل سوکت قرار دهد.

 

  1. کانکتور نصب سنسور دما و رطوبت:

از این کانکتور برای اتصال سنسور دما یا سنسور رطوبت به دستگاه استفاده می شود. نوع سنسور دما دیجیتال DS18B20 می باشد. حداکثر کابل اتصال سنسور به این کانکتور تا پنج متر می باشد. محدوده اندازه گیری دما بین منفی بیست درجه تا مثبت هشتاد درجه سانتی گراد می باشد. نوع سنسور رطوبتی که به این کانکتور متصل می شود، سری SHT یا DHT می باشد. برای مشاهده مقادیر دما و رطوبت باید از طریق اپلیکیشن اقدام نمود.

 

  1. نمایشگر ال ای دی وضعیت آژیر بلندگو:

این نمایشگر ال ای دی، نشان دهنده وضعیت آژیر بلندگو می باشد. هنگام فعال یا غیر فعال شدن بلندگوی دزدگیر این نمایشگر ال ای دی به ترتیب فعال یا غیر فعال می گردد.

 

  1. ماژول وای فای:

از این ماژول برای کنترل دستگاه توسط گوشی های هوشمند ، تبلت ، تاچ پنل به صورت وای فای دایرکت استفاده می شود. کاربر براحتی می تواند توسط گوشی هوشمند یا تبلت یا تاچ پنل به صورت وای فای تمامی خروجی های دستگاه را کنترل کند. و از آخرین وضعیت خروجی های دستگاه به صورت همزمان مطلع شود.

نکته: این دستگاه نیاز به هیچ گونه مودم اضافی برای اتصال و کنترل خروجی ها ندارد و خودش به عنوان یک مودم وای فای عمل می کند.

نکته: کنترل این دستگاه توسط اینترنت، در حال حاضر مقدور نمی باشد. تیم طراحی مهراد کنترل در تلاش برای ساخت سیستم یکپارچه خانه هوشمند تحت اینترنت می باشد.

 

  1. رله 10 آمپر خروجی آژیر بلندگو :

همانند تمام دزدگیر های موجود در بازار، این دستگاه کنترلر نیز دارای یک خروجی رله ای 10 آمپر برای قسمت سیستم امنیتی می باشد. در صورتی که سیستم امنیتی فعال باشد و یکی از زون های دستگاه باز شود، دستگاه کنترلر بلافاصله تشخیص می دهد و این خروجی را فعال می کند. از این خروجی برای فعال یا غیر فعال سازی بلندگوی دزدگیر استفاده می شود. این خروجی را می توان هم برای بلندگوی دزدگیر و هم برای آژیر سیرن استفاده نمود. نحوه سیم کشی قسمت دزدگیر را در ادامه به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

نکته: خروجی رله را به هیچ عنوان نیابد به صورت مستقیم به بلندگوی دزدگیر وصل نمود، و برای اتصال حتما باید از یک برد درایور بلندگو یا برد تقویت کننده آژیر استفاده نمود.

 

  1. کلید فشاری لرن ریموت اصلی:

برای کنترل خروجی های دستگاه علاوه بر پیامک و وای فای دایرکت می توان به صورت موازی از یک ریموت کنترل رادیویی برد متوسط یا برد بلند استفاده نمود. از این کلید فشاری برای ذخیره سازی آدرس ریموت اصلی به دستگاه استفاده می شود. یکی دیگر از وظایف این کلید، پاک کردن کامل حافظه ریموت های دستگاه می باشد. این کلید فشاری علاوه بر ذخیره سازی آدرس ریموت کنترل دستگاه، وظیفه تنظیم مد عملکرد هر یک از رله های خروجی دستگاه را نیز به عهده دارد.

نکته: هر یک از خروجی های دستگاه کنترلر می تواند، در سه مد کاربردی قطع-وصل ، لحظه ای یا تاگل کار کند. مد های عملکردی را به صورت کامل در ادامه توضیح می دهیم.

 

  1. نمایشگر ال ای دی اتصال تغذیه دستگاه:

این نمایشگر ال ای دی نشان دهنده اتصال صحیح منبع تغذیه به دستگاه می باشد. در صورت اتصال صحیح منبع تغذیه 12 ولت به دستگاه، این نمایشگر روشن می شود.

 

  1. نمایشگر ال ای دی وضعیت دستگاه:

این نمایشگر ال ای دی نشان دهنده وضعیت سلامت پردازشگر دستگاه می باشد. پردازنده دستگاه، پس از انجام هر گونه عملیات، این نمایشگر را خاموش یا روشن می کند. هنگام پردازش قسمت ریموت کنترل ، پردازش قسمت وای فای ، پردازش قسمت جی اس ام، پردازش قسمت دزدگیر این نمایشگر ال ای دی اعلام وضعیت می کند.

 

  1. کلید فشاری لرن ریموت سیستم امنیتی:

برای فعال سازی یا غیر فعال سازی سیستم امنیتی دستگاه علاوه بر اپلیکیشن، به صورت موازی می توان از یک ریموت بلوتوثی یا ریموت پارکینگی نیز استفاده نمود. از این کلید فشاری برای ذخیره نمودن یا لرن کردن ریموت بخش دزدگیر به دستگاه، استفاده می شود. همچنین توسط این کلید تمامی ریموت های سیستم امنیتی دستگاه حذف می شود.

 

  1. کلید فشاری لرن ریموت یونیورسال:

با استفاده از این قابلیت کاربر براحتی می تواند، هر رله از دستگاه را با یک دکمه از هر نوع ریموت کنترل (از ریموت پارکینگی تک کانال گرفته تا ریموت ۱۸ کانال) لرن کند. تنها نکته استفاده از این قابلیت هم فرکانس بودن ریموت ها با فرکانس کاری دستگاه می باشد. از این کلید فشاری برای لرن نمودن یک کلید از یک ریموت با یک خروجی استفاده می شود. همچنین توسط این کلید تمامی ریموت های بخش گیرنده یونیورسال دستگاه، حذف می شود.

گیرنده یونیورسال رادیویی

گیرنده یونیورسال رادیویی

 

  1. ترمینال سبز مخصوص قسمت ورودی و خروجی دزدگیر:

با استفاده از این ترمینال سیستم امنیتی سیم کشی می شود. در ادامه نحوه دقیق سیم کشی دستگاه را توضیح می دهیم.

 

معرفی بخش قدرت دستگاه:

بخش قسمت قدرت دستگاه به دو بخش مدل چهل آمپری و مدل پانزده آمپری تقسیم می شود. در زیر نحوه سیم کشی هر دو مدل را توضیح می دهیم.

 

نقشه سیم کشی دستگاه مدل چهل آمپری :

در این محصولات برای سیم کشی قسمت قدرت ، دو نوع رویکرد وجود دارد. اگر مصرف کننده مورد نظر کاربر جریان دائم بالای 20 آمپر مصرف داشته باشد، کاربر باید از روی رله ها طبق نقشه سر سیم وصل نموده و به ترمینال های روی رله متصل نماید. در صورتی که مصرف کننده های دستگاه، مصرفی کمتر از 20 آمپر داشته باشند، کاربر براحتی می تواند از ترمینال رو به روی رله مد نظر سیم کشی خود را انجام دهد.

ریموت کنترل 4 کانال 40 آمپر

نحوه سیم کشی ریموت کنترل 4 کانال 40 آمپر

 

نقشه سیم کشی دستگاه مدل پانزده آمپری:

سیم کشی دستگاه 15 آمپر

 

 

راهنمای استفاده از دستگاه کنترل از راه دور پیامکی ، وای فای ، ریموتی و دزدگیر مهراد کنترل:

  1. نصب سیم کارت روی دستگاه:

در اولین قدم کاربر باید سیم کارت را به صورت صحیح بروی سوکت سیم کارت دستگاه قرار دهد.

نکته: تا جای ممکن دستگاه را بدون سیم کارت استفاده نکنید. به دلیل راه اندازی پی در پی ممکن است ماژول جی اس ام دستگاه دچار مشکل شود. و عملکرد دستگاه بدون وجود سیم کارت قطعا دچار اختلال می شود.

نکته: حتما قبل از قرار دادن سیم کارت در جای خود, از شارژ بودن سیم کارت و آنتن دهی سیم کارت اطمینان حاصل نمایید.

نکته: تا جای ممکن از سیم کارت سایز بزرگ برای دستگاه استفاده نمائید. در صورت استفاده از سیم کارت های میکرو یا نانو حتما از خشاب مناسب استفاده کنید. در صورت استفاده از سیم کارت های میکرو یا نانو بدون خشاب، بسیار دقت و احتیاط نمائید. تا سیم کارت در جای مناسب خود روی سوکت قرار گیرد. و از هر گونه آسیب به ماژول جی اس ام جلوگیری شود.

نکته: سیم کارت دستگاه نباید پین کد داشته باشد.حتما پین کد دستگاه را غیر فعال نمائید.

  1. کانکتور SMA مخصوص آنتن بخش جی اس ام دستگاه:

در دومین قدم کاربر باید آنتن مگنتی GMS را، بروی کانکتور پیچی SMA موجود روی دستگاه ببندد.

نکته: آنتن جی اس ام را حتما بیرون از باکس فلزی تابلو برق قرار دهید تا دستگاه آنتن دهی خوبی در بخش کنترل پیامکی داشته باشد. در صورت استفاده از باکس پلاستیکی محدودیتی وجود ندارد.

  1. اتصال تغذیه دستگاه توسط یک آداپتور 12 ولت با کیفیت:

کاربر باید، آداپتور 12 ولت جریان مستقیم را به قسمت جک آداپتور تغذیه دستگاه ریموت کنترل متصل نماید.

پس از اعمال تغذیه نمایشگر ال ای دی تغذیه دستگاه باید روشن شود.

نکته: اگر پس از اتصال منبع تغذیه به دستگاه، این نمایشگر ال ای دی خاموش بود و یا به طور کامل روشن نشده بود، با پشتیبانی سایت تماس حاصل فرمائید.

پس از روشن شدن نمایشگر ال ای دی تغذیه، پردازشگر دستگاه شروع به راه اندازی سخت افزار های دستگاه می کند و با چشمک زدن عملکرد صحیح آن را می توان تشخیص داد.

نکته: اگر پس از اتصال منبع تغذیه به دستگاه، این نمایشگر ال ای دی خاموش بود و یا به طور کامل روشن نشده بود، به این معنی است که، پردازشگر دستگاه دارای یک مشکل می باشد.

 پردازشگر دستگاه، بخش جی اس ام را روشن می کند تا سیم کارت به شبکه اضافه شود. تا بتوان از طریق پیامک خروجی های دستگاه را کنترل نمود. نمایشگر ال ای دی کنار آنتن جی اس ام باید به صورت دایم، 500 میلی ثانیه روشن 2500 میلی ثانیه خاموش، چشمک زن شود تا دستگاه عملکرد صحیح داشته باشد.

نکته: در صورتی که نمایشگر ال ای دی کنار آنتن جی اس ام با الگوی 500 میلی ثانیه روشن 500 میلی ثانیه خاموش، چشمک زن شود، در قسمت سیم کارت یا بخش آنتن شبکه جی اس ام مشکلی وجود دارد. در این صورت اقدامات ابتدایی را به طور کامل از اول مطالعه کنید.

نکته: تا جای ممکن از دستگاه در زیرزمین استفاده نکنید، یا اگر مجبور به استفاده در زیرزمین هستید حتما آنتن دستگاه را به سطح زمین برسانید تا دستگاه آنتن دهی صحیح داشته باشد.

  1. ذخیره ریموت کنترل اصلی و تعئین مد عملکرد خروجی های دستگاه:

اگر برای اولین بار است که دستگاه را راه اندازی می کنید، حتما حافظه ریموتی اصلی دستگاه را یکبار پاک کنید. در غیر این صورت به هیچ عنوان حافظه ریموت اصلی دستگاه را پاک نکنید. برای پاک کردن کامل حافظه دستگاه کلید فشاری لرن ریموت اصلی موجود روی دستگاه را به مدت بیست ثانیه فشار دهید. بعد از طی بیست ثانیه نمایشگر ال ای دی تعئین وضعیت، خاموش می شود که این به معنی پاک شدن ریموت های اصلی دستگاه می باشد.

آموزش مد های کاری دستگاه رله 8 کانال ریموتی:

حالت عملکرد قطع و وصل یا قفل شونده (Latch):

به عنوان مثال با فشردن کلید 1 از روی ریموت کنترل، رله 1 دستگاه روشن شده و در این حالت باقی می ماند. با فشردن مجدد کلید 1 از فرستنده، رله 1 از برد گیرنده خاموش می شود. در این مد هر کلید تنها رله متناظر با خودش را کنترل می کند. از این مد عملکردی بیشتر در کنترل روشنایی توسط ریموت کنترل استفاده می شود.

مد عملکرد لحظه ای (Momentary):

مادامی که کاربر دست خود را به روی هر کدام از کلید های ریموت کنترل نگه دارد، رله متناظر با آن کلید بروی برد گیرنده روشن می شود. به محض اینکه کاربر دست خود را از روی ریموت بردارد، رله متناظر با کلید خاموش می شود. از این مد عملکردی بیشتر در کنترل جرثقیل سقفی یا بالابر یا درباز کن توسط ریموت کنترل استفاده می شود.

حالت کاری یکی به جای دیگری یا تاگل (Toggle):

با فشردن هر کلید از روی ریموت کنترل، آن رله از برد گیرنده رادیویی روشن شده و روشن باقی می ماند و تمامی رله های دیگر خاموش می شوند. از این مد عملکردی بیشتر در کنترل روشنایی توسط ریموت کنترل استفاده می شود. از این مد عملکردی بیشتر در کنترل کرکره های برقی و پرده های برقی توسط ریموت کنترل استفاده می شود.

آموزش لرن نمودن ریموت کنترل جدید و تنظیم مد عملکرد خروجی های دستگاه:

برای اضافه نمودن یک ریموت جدید به دستگاه ابتدا کلید لرن دستگاه را به مدت دو ثانیه فشار دهید. بعد از فشردن کلید لرن به این ترتیب عمل کنید. در زیر کلمه X به معنی خروجی اول تا خروجی آخر می باشد. بعد از برنامه گرفتن هر خروجی، به صورت اتوماتیک خروجی بعدی شروع به چشمک زدن می کند.

  • خروجی X دستگاه شروع به چشمک زدن می کند (از خروجی اول تا خروجی آخر)
  • اگر از روی ریموت کنترل، کلید یک فشار داده شود، مد عملکرد رله X به صورت قطع-وصل می شود
  • اگر از روی ریموت کنترل، کلید دو فشار داده شود، مد عملکرد رله X به صورت لحظه ای می شود
  • اگر از روی ریموت کنترل، کلید سه فشار داده شود، مد عملکرد رله X به صورت تاگل می شود

این پروسه برای تمامی خروجی های دستگاه باید اجرا شود. پس از اینکه خروجی آخر دستگاه مد علکردی خود را از ریموت کنترل دریافت کرد، آدرس ریموت هم روی دستگاه ذخیره می شود.

نکته: به صورت پیشفرض تمامی خروجی های دستگاه دارای مد عملکردی قطع-وصل هستند. در صورت نیاز به تعویض مد عمکردی ها باید این فرایند را انجام دهید.

 

  1. کنترل خروجی های دستگاه توسط صفحه کلید:

خروجی های دستگاه به صورت موازی علاوه بر ریموت ، وای فای ، پیامک ، قابلیت کنترل توسط صفحه کلید را نیز دارند. با فشردن کلید یک از صغحه کلید، خروجی یک دستگاه معکوس می شود. اگر روشن بوده باشد، حالا خاموش می شود و بالعکس. برای تغئیر حالت رله هجده کاربر باید ابتدا کلید یک را فشار دهد و سپس کلید هشت را فشار دهد.

 

  1. تعریف دستگاه بروی اپلیکیشن و کتترل آن:

در زیر قابلیت های بخش اپلیکیشن دستگاه را مشاهده می کنیم.

  • کنترل پنج دستگاه کنترل از راه دور به صورت همزمان
  • نامگزاری خروجی های دستگاه به صورت دلخواه
  • تنظیم آیکون های خروجی دستگاه متناسب با نوع خروجی
  • تنظیم مد عملکردی خروجی ها در اپلیکیشن
  • قابلیت تعریف انواع سناریو (ورود ، خروجی ، مهمان ، خواب ، بیداری …)
  • تعریف تایمر تاخیر در قطع برای هر خروجی دستگاه
  • اضافه و حذف نمودن مخاطب برای دستگاه و تغئیر رمز دستگاه
  • دریافت و نمایش اطلاعات سنسور دما و رطوبت
  • کنترل و مدیریت سیستم امنیتی دستگاه

توضیحات اصلی اپلیکیشن کنترل از راه دور پیامکی ، وای فای ، ریموتی و دزدگیر:

برای کنترل دستگاه در دو بخش وای فای دایرکت و کنترل پیامکی از اپلیکیشن استفاده می شود. همچنین برای کنترل در محل توسط گوشی های هوشمند و یا تاچ پنل از بخش وای فای دایرکت استفاده می شود. برای کنترل از هر نقطه در جهان ، از بخش پیامکی استفاده می شود. اپلیکیشن به گونه ای طراحی شده است که می تواند به صورت وای فای دایرکت و از طریق پیامک خروجی های دستگاه را کنترل نمود و آخرین وضعیت خروجی های دستگاه و مقدار دمای فعلی خانه را مشاهده نمود.

دستگاه گیرنده، مانند یک مودم وای فای خانگی یک شبکه وای فای را به صورت اکسس پوینت راه اندازی می کند.

در بخش پیامکی ، بعد از ارسال هر دستوری به دستگاه نمایشگر ال ای دی وضعیت دستگاه، روشن شده و دستگاه شروع به پردازش می کند. در صورت مجاز بودن شماره موبایل ارسال کننده دستور و شارژ بودن سیمکارت موجود بر روی آن، پیامکی حاوی گزارش عمل انجام شده برای شما ارسال می‌گردد.

برای راحتی کار، کاربر عملیات هایی مانند کنترل خروجی ها، تغییر رمز عبور، فعال و غیر فعال سازی گزارشات، فعال و غیر فعال سازی حالت تایمری را تنها با استفاده از اپلیکیشن انجام می دهد.

ارسال دریافت اطلاعات توسط وای فای دایرکت یا پیامک توسط اپلیکیشن برای دستگاه رمزنگاری می شود تا امنیت دستگاه بالاتر برود.

فیلم آموزش کنترل دستگاه توسط اپلیکشن در زیر آورده شده است:

 

توضیحات مربوط به قسمت افزودن دستگاه:

بعد از اجرای اپلیکیشن اندروید گزینه “افزودن دستگاه” را فشار دهید.

در صفحه باز شده ، علامت بعلاوه (+) در سمت چپ تصویر را بزنید. و وارد قسمت تنظیمات دستگاه شوید.

در صفحه باز شده ، در قسمت اول نام دستگاه را تعریف نمایید. به عنوان مثال ریموت کنترل ۱۶ کانال

در قسمت بعدی تعداد کانال خروجی دستگاه را مشخص نمائید.

در قسمت تنظیمات سیم کارت شماره سیم کارت دستگاه را وارد نمائید. 

نکته: رمز دستگاه به صورت پیش فرض 1234 به زبان انگلیسی می باشد.

در قسمت سریال دستگاه شماره سریال را از سازنده دریافت نمایید .

در قسمت تنظیمات وای فای نام شبکه و رمز عبور را وارد نمایید .

نکته: در صورتی که دستگاه دو منظوره (وای فای-رادیویی) تهیه کرده اید قسمت تنظیمات سیم کارت را انجام ندهید.

 

توضیحات قسمت کنترل خروجی ها:

در این قسمت سه گزینه وجود دارد. کنترل رله های خروجی دستگاه توسط وای فای دایرکت ، پیامک و اینترنت.

کنترل خروجی ها توسط وای فای:

در این قسمت کاربر خروجی های دستگاه را توسط وای فای دایرکت کنترل می نماید. و آخرین وضعیت خروجی های دستگاه را بروی اپلیکیشن مشاهده نماید.

کنترل خروجی ها توسط وای فای:

در این قسمت کاربر خروجی های دستگاه را توسط ارسال پیامک کنترل می نماید. و آخرین وضعیت خروجی های دستگاه را بروی اپلیکیشن مشاهده نماید.

کنترل خروجی ها توسط اینترنت:

این بخش از اپلیکیشن هنوز فعال نمی باشد.

 

توضیحات قسمت دریافت اطلاعات:

در قسمت دریافت اطلاعات با فشردن دکمه به روز رسانی می توان آخرین وضعیت زون ها و آخرین مقادیر سنسور های دما و رطوبت را از دستگاه گیرنده دریافت کرد و مشاهده نمود.

 

توضیحات قسمت سیستم امنیتی:

در این قسمت کاربر براحتی می تواند سیستم امنیتی دستگاه را توسط پیامک فعال یا غیر فعال نماید.

 

توضیحات مربوط به قسمت تنظیمات دستگاه:

  • در قسمت لیست مخاطبین می توان لیست مخاطبینی که دستگاه به آن ها پیام می دهد را مشاهده کرد .همچنین می توان شماره جدید را به دستگاه اضافه کرد و یا یک شماره از دستگاه حذف کرد.
  • در قسمت تغییر رمز عبور می توان رمز دستگاه را عوض کرد.
  • در قسمت تنظیم تایمر رله ها می توان هر خروجی را بعد از زمان مشخص خاموش و یا روشن کرد.
  • در قسمت تنظیم گزارشات می توان مشخص کرد که دستگاه گیرنده پس از هر گونه تغییر وضعیت به تمام کاربران خود گزارش بدهد یا خیر.
  • در قسمت ذخیره سازی آخرین وضعیت خروجی ها می توان مشخص کرد که بعد از قطع و وصل برق دستگاه آخرین وضعیت خروجی ها را ذخیره نماید یا خیر.

 

توضیحات قسمت تنظیمات دستگاه:

  • در قسمت تغییر نوشته خروجی ها، عنوان هر خروجی قابلیت تغئیر نام دارد.
  • در قسمت تنظیم نمایش پیغام ارسال دستور می توان هنگام کنترل خروجی ها از کاربر سوال پرسیده شود یا خیر.

 

  1. سیستم امنیتی دستگاه:

در شکل زیر نقشه سیم کشی بخش سیستم امنیتی دستگاه را مشاهده می کنید. سیستم امنیتی دارای شش عدد زون می باشد. به زون های ورودی دستگاه سنسور های چشمی ، سنسور های شوک ، سنسور های مگنتی و بقیه سنسور ها را می توان متصل نمود. بخش سیستم امنیتی دستگاه دارای یک عدد رله برای اتصال اسپیکر و یک عدد ترانزیستور قدرت برای اتصال آژیر سیرن می باشد. این بخش دارای یک ترمینال دوازده پین می باشد. برای فراهم نمودن تغذیه سنسور های مختلف بروی این ترمینال ولتاژ مثبت و منفی دوازده ولت قرار دارد.

نحوه سیم کشی قسمت سیستم امنیتی دستگاه کنترل از راه دور پیامکی ، وای فای ، ریموتی و دزدگیر در زیر مشاهده می کنید.

توجه مهم: زون های استفاده نشده در دستگاه حتمت و حتما باید به ولتاژ دوازده ولت دستگاه متصل شوند. اگر زون ها خالی باشند، دستگاه به عنوان زون باز عمل می کند.

 

کنترل از راه دور پیامکی و وای فای و ریموتی و دزدگیر

فعال یا غیر فعال سازی سیستم امنیتی هم توسط ریموت کنترل و هم به صورت موازی توسط اپلیکیشن اندروید کنترل می شود. به محض باز شدن هر کدام از زون ها، دستگاه آژیر بلندگو و سیرن را فعال می کند. و بلافاصله با مدیران دستگاه تماس می گیرد و برای آن ها پیامک باز شدن شماره زون را ارسال می کند.

 

توجه: به علت عدم دسترسی گوشی های آیفون در بخش سخت برای کنترل دستگاه توسط گوشی های آیفون می توان از دستورات زیر به صورت مستقیم استفاده نمود.

 

دانلود اپلیکیشن اندروید کنترل دستگاه

محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.