کیت های کنترل

ریموت کنترل 8 کانال و مانیتورینگ تحت LabView

واسط گرافیکی دما و 8 کانال رله توسط LabVIEW و پورت USB

در زیر نمونه عکس هایی از کیت ارتباط با پورت سریال در LabVIEW برای کنترل و مانیتورینگ را مشاهده می کنید.

نرم افزار گرافیگی لب ویو (LabVIEW):

نرم افزار LabVIEW مخفف عبارت Laboratory Virtual Instrument Engineering Workbench  می باشد، یک زبان برنامه نویسی گرافیکی که به صورت گسترده ای برای کاربرد های مختلفی در صنایع، تحصیلات، آموزش و تحقیقات آزمایشگاهی به عنوان یک مدل استاندارد برای جمع آوری و پردازش داده ها و همچنین وسیله ای جهت کنترل و شبیه سازی ابزارهای مجازی درآمده است.

این برنامه یک نرم افزار قدرتمند و قابل انعطاف جهت تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری است. عملکرد نرم افزار LabView کاملا از طبیعت ترتیبی و زنجیره ای موجود زبان های برنامه نویسی متنی متداول و مرسوم مجزاست و یک محیط گرافیکی را برای کاربر فراهم ساخته است. 

در این راه از تمامی ابزارهای لازم جهت جمع آوری، پردازش و تحلیل داده ها و نمایش نتایج استفاده می شود. به کمک این زبان برنامه نویسی گرافیکی که با “G” نشان داده می شود، در برنامه ی نوشته شده، از یک نمودار بلوکی استفاده می شود و سپس این نمودار به کدهای ماشین تبدیل می گردد.

این نرم افزار برای موارد بی شماری از کاربردهای علمی و مهندسی، ایده آل و عملی است و به شما کمک می کند تا مسائل و مشکلات موجود در برنامه نویسی را در مدت زمان کوتاهی حل کنید.گستردگی این نرم افزار در زمینه آزمایشگاه‌ها دارای ابعاد مختلفی است.

به عنوان مثال در صنایع گوناگون در مواردی که باید اندازه گیری‌هایی از قبیل دما انجام گیرد، می‌توان از این نرم افزار استفاده نمود. این دما ممکن است دمای یک کوره، یک سیستم سرد کننده مانند یخچال، یک محیط گلخانه‌ای، یک اتاق و یا یک دیگ بخار باشد! علاوه بر دما می‌توان موارد دیگری نظیر فشار، نیرو، جابجایی، کشش، pH  و غیره را نام برد.

از رایانه‌های شخصی به همراه این نرم افزار می‌توان ابزارهای اندازه گیری حقیقی را در محل‌های گوناگون به صورت مجازی شبیه سازی کرد.

 

 

این نرم افزار تحولی اساسی و نوین در شیوه‌های زبان‌های برنامه نویسی ایجاد کرده است. برنامه نویسان بدون نوشتن هیچ کدی، برنامه‌های قدرتمندی را تنها با ابزارهای گرافیکی موجود در برنامه ایجاد می‌کنند.

روش کار به این صورت است که کاربر تنها اشیاء را از پالت‌های Control و Functions برداشته و در پنجره Front Panel قرار داده و سپس به وسیله سیم کشی‌های صحیح آن‌ها را به یکدیگر اتصال می‌دهد.

این زبان یک زبان برنامه نویسی همه منظوره بوده و با آن می‌توان کارهای برنامه نویسی شبکه٬ پایگاه داده٬ ورودی و خروجی فایل و غیره را انجام داد. 

اما اوج قدرت این برنامه در کار با پورت‌های سریال و موازی، مدارهای واسط کامپیوتری، عمل کنترل و اتوماسیون و پردازش داده‌ها است. از آنجایی که نرم افزار LabVIEW یک زبان برنامه نویسی محسوب می شود، بنابراین برای همه افرادی که می خواهند در دنیای برنامه نویسی فعالیت کنند مفید است.

اما قابلیتهای ویژه آن باعث شده که این نرم افزار برای عده ای خاص محبوب تر باشد. قابلیت هایی مانند ارتباط آسان با سخت افزار، شبیه سازی پروسه های صنعتی، طراحی کنترلرهای مختلف، محیط گرافیکی جذاب، درک آسان الگوریتم برنامه و …معمولا بیشتر کاربران LabVIEW مهندسین شاخه های الکترونیک، کنترل، قدرت، مهندسی پزشکی و مکانیک هستند.

جذابیتهایی که در نرم افزار لب ویو وجود دارد باعث شده که برخی برنامه نویسان در کارهای غیر صنعتی نیز از آن استفاده کنند و برنامه هایی جهت سرگرمی و بازی های ساده بنویسند.

بنابراین مهم نیست که شما در چه رشته ای تحصیل می کنید یا در کدام شاخه از صنعت فعالیت دارید، اگر به برنامه نویسی علاقه دارید و دوست دارید رویاهای خود را با برنامه نویسی تحقق بخشید، زبان برنامه نویسی لب ویو را تجربه کنید.

 

نحوه عملکرد کیت:

پس از فراهم شدن تغذیه برای برد آموزشی، میکروکنترلر تمامی سخت افزار ها را راه اندازی اولیه می کند. برای ارتباط سخت افزاری بین میکروکنترلر و نرم افزار LabVIEW در این کیت از قابلیت USB To Serial در مد Virtual Communication Port استفاده شده است.

 

 پس از اتصال کانکتور رابط پورت USB برد آموزشی به کامپیوتر پیغام Found New Hardware توسط کامپیوتر نشان داده می شود. پس از نصب درایور موجود (که روی DVD کیت آموزشی موجود می باشد) برد آموزشی را به صورت یک Virtual Communication Port به کامپیوتر معرفی می کند.

از این لحظه برای ارتباط با برد نیاز به یک واسط سریال نخواهیم داشت و به صورت مستقیم از طریق پورت USB  با برد آموزشی AVR ارتباط برقرار خواهیم نمود.

با استفاده از واسط گرافیکی نشان داده شده در بالا که توسط نرم افزار LabVIEW نوشته شده است می توان برد آموزشی را کنترل نمود. در این کیت آموزشی توسط واسط گرافیکی می توانیم مقدار دمای سنسور LM35 را از طریق پورت USB دریافت کنیم و روی نرم افزار نشان دهیم.

همچنین از طریق یک سلکتور که در نرم افزار آن را مشاده می کنید می توانیم مقدار Duty Cycle  سیگنال PWM ساخته شده روی برد آموزشی را از طریق نرم افزار LabVIEW کنترل کنیم.

برای کنترل رله های موجود روی برد سخت افزاری از طریق واسط گرافیکی نوشته شده توسط نرم افزار LabVIEW باید کلید متناسب با هر رله را بروی نرم افزار فشار دهیم.

پس از اجرا کردن فایل نرم افزار میکروکنترلر و نرم افزار LabVIEW به صورت پیوسته با یک نرخ زمانی از پیش تعئین شده با یکدیگر از طریق پورت سریال ارتباط برقرار می کند.

 

قابلیت های کیت:

  • ارتباط میکروکنترلر توسط پورت USB و نرم افزار LabVIEW
  • کنترل 8 عدد رله موجود روی برد سخت افزاری
  • نمایش مقدار دمای خوانده شده توسط LM35
  • کنترل مقدار Duty Cycle سیگنال PWM میکروکنترلر

 

 

توضیحات:

  • به زودی فایل های مورد نیاز این پروژه آپلود میشود.
محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.