کیت های کنترل

گیرنده همه کاره 12 کانال مادون قرمز

کیت ریموت گیرنده یونیورسال 12 کانال مادون قرمز

اشعه مادون قرمز چیست و چه کاربرد هایی دارد:

اشعه مادون قرمز ( ترجمه فارسی آن اشعه فرو سرخ است ) یا ” Infrared ” یک تابش الکترومغناطیسی با طول موج بیشتر از امواج مرئی و کوتاهتر از امواج رادیویی است.

با توجه به اینکه رنگ سرخ طولانی‌ترین طول موج را دارد ، تابش فروسرخ یا مادون‌قرمز دارای طول موجی بین تقریباً ۷۵۰ نانومتر و ۱ میلی‌متر است و از سه نوع فرآیند مغناطیسی برای ارسال داده‌های خود استفاده می‌کند.

با توجه به سهم امواج مادون قرمز از طیف رنگها، استفاده‌های کاربردی زیادی را می‌توان برای این امواج نام برد از جمله یافتن مقصد و رهگیری هدف در موارد نظامی، تنظیم دما از راه دور، استفاده در بی‌سیمها برای ارتباطات short-area، طیف بینی و پیش‌بینی وضعیت هوا .
در فناوری‌های هسته‌ ایی و اتمی نیز انرژیهای فروسرخ، ارتعاشات مولکولی را با ایجاد تغییر در قطبیت آنها از بین می‌برند و برای مطالعه‌ی حالتهای انرژی مولکولی، وضعیتی ثابت و پایدار ایجاد می‌کنند. طیف‌بینی فروسرخ نیز سنجش میزان جذب و انتقال فوتونها در محدوده‌ی انرژی فروسرخ است که بر اساس شدت و فرکانس آنها انجام می‌شود.

 

مادون قرمز و ارتباطات:

انتقال داده‌ها از طریق امواج فروسرخ نیز در ابعاد مکانی کوچک و بین دستگاههای کامپیوتری دیجیتال و تلفنهای همراه یا PDA ها (دستیارهای دیجیتال شخصی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گونه دستگاهها خود را با استانداردها و قوانینی که توسط IrDA ( انجمن داده‌های اینفرارد ) تطبیق می‌دهند و کار می‌کنند.

کنترلهای از راه‌دور و دستگاههای مطابق با استانداردهای IrDA از دیودهای ساطع‌کننده‌ی نور یا LED برای ساطع کردن امواج فروسرخ که توسط یک لنز پلاستیکی داخل نورافکنی کوچک و نازک کارگذاشته شدند استفاده می‌شوند. این نورافکنها، نوسان‌بندی شدند و وقتی روشن و خاموش می‌شوند، به تناسب، داده‌ها را رمزگذاری می‌نمایند.
دستگاه دریافت‌کننده‌ی امواج فروسرخ، از یک فتودیود با جنس سیلیکون استفاده می‌کند تا موج اینفرارد را به جریان الکتریکی تبدیل کند. دستگاه دریافت‌کننده‌ی امواج، تنها به سیگنالهای پالس‌دهنده‌یی که مدام توسط فرستنده یا Transmitter ساخته می‌شوند، پاسخ می‌دهد و امواج فروسرخی که به آرامی از نورهای محدود و کوچکی تغییر حالت می‌دهند را از صافی مخصوص خود می‌گذراند.

در زیر نمای یک ال ای دی فرستنده مادون قرمز و فتودیود گیرنده را مشاهده می کنید.

فناوری اینفرارد در ارتباطات برای استفاده در محل‌های کوچکی که تراکم افراد و جمعیت در آنها بالاست و بلوتوث یا سایر فناوری‌ها قادر به انتقال داده به شکلی مناسب نیستند بسیار مفید به نظر می‌رسد.

امواج فروسرخ یا Infrared از دیوارها عبور نمی‌کنند و در نتیجه در کار سایر دستگاههای اتاقهای مجاور دخالت نمی‌نمایند. اینفرارد رایج‌ترین فناوری استفاده‌شده در کنترلهای از راه دور دستگاههای مختلف است. 

ارتباطات FSO، شاخه‌یی از فناوریهای تله‌کام هستند که از انتشار و تکثیر نور در فضاهای خالی برای انتقال داده و اطلاعات بین دو نقطه استفاده می‌کنند. این فناوری زمانی استفاده می‌شود که برقراری ارتباط فیزیکی بین دو نقطه‌ی مبدا و مقصد دریافت‌کننده‌ی اطلاعات مشکل و غیرممکن باشد. برای مثال در شهرهایی که راه‌اندازی سیستمهای کابل‌کشی فیبر نوری هزینه‌ی زیادی دربر خواهد داشت.
این فناوری همچنین در انتقال داده و اطلاعات بین فضاپیماها و ماهواره‌ها به کار گرفته می‌شود هرچند که در خارج از جو، سیگنالهای ارسالی دچار اندکی انحراف می‌شوند. علیرغم اینکه برقراری ارتباط اطلاعاتی در فواصل کوتاه و با حجم پایین اطلاعات توسط LEDها نیز مقدور است، این پیوندهای نوری، معمولاً از امواج اینفرارد لیزری استفاده می‌کنند.

در نتیجه، فناوری FSO با استفاده از امواج فروسرخ، یک روش بسیار ارزان برای برقراری اتصالات اطلاعاتی در فضاهای شهری با کارکرد بیش از ۴ گیگابیت بر ثانیه استفاده می‌شوند و حتی قیمت آنها با قیمت خریداری فیبر نوری به تنهایی برابر است! 

امواج اینفرارد ، نور لازم برای ارتباطات فیبر نوری را فراهم می‌کنند. این امواج، طول موجی با حداقل میزان انتشار ۱.۳۳ نانومتر و حداکثر میزان پراکنش نور ۱.۵۵نانومتر دارند و در سیمهای سیلیسیومی بسیار استفاده می‌شوند.

اینفرارد برای مبادله اطلاعات بین کامپیوتر و گوشی همراه استفاده می شود. گوشیهایی که قابلیت اینفرارد را دارند، توسط این دستگاه که به کامپیوتر متصل می شود فایلهای صوتی و تصویری را دریافت می کنند. یکی از مزایای اینفرارد این است که به دلیل اینکه بدون سیم ( بین گوشی و اینفرارد ) اطلاعات منتقل می شود سرعت انتقال بالا میرود.

اینفرارد با کارت حافظه یک رابطه مستقیم دارد که هرچه ظرفیت کارت بیشتر باشد ، کارایی اینفرارد بالاتر میرود. 
از بین ۴ روش معمول انتقال اطلاعات بین موبایل و کامپیوتر (پورت کامپیوتر، اینفرارد ، بلوتوس ، کارت ریدر) به صرفه ترین و مناسبترین و عمومی ترین روش انتقال، از طریق اینفرارد ( مادون قرمز ) می باشد.

دستگاه اینفرارد بسیار ارزان می باشد و همچنین استفاده از آن بسیار ساده است در صورت خرید اینفرارد حتی با تعویض گوشی باز هم این دستگاه برای شما قابل استفاده می باشد.
اینفرارد را به پورت USB کامپیوتر متصل کنید و گوشی خود را مقابل چشم اینفرارد قرار دهید کامپیوتر به صورت خودکار گوشی شما را شناسایی می کند و خیلی راحت اطلاعات را به گوشی خود انتقال دهید. 

دستگاه اینفرارد شما را قادر می سازد تا حداکثر به فاصله ۲۰-۳۰ سانتی متری با دستگاهی که دارای اینفرارد است ارتباط برقرار کند . ذکر این نکته ضروریست که تکنولوژی اینفرارد یک تکنولوژی Face to Face بوده ( روبروی هم ) و همانند کنترل های دستگاههای صوتی و تصویری که از فناوری اینفرارد بهره می برند عمل می کند.

 

در فرستنده های مادون قرمز که در عمده تجهیزات صوتی و تصویری و … استفاده فراوانی دارند. از یک دیود فرستنده مادون قرمز برای ارسال فرامین به دستگاه مورد نظر استفاده می شود. در این فرستنده ها معمولا از یک پروتکل و یا یک فریم مخصوص استفاده می شود که برای هر شرکت این استاندارد می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال فریم شرکت های Sony ، NEC , JVC و RC5 پروتکل های معمول این روش هستند. در زیر چند نمونه از فریم های مادون قرمز را مشاهده می کنید.

 

نحوه عملکرد کیت:

پس از فراهم شدن تغذیه برای سخت افزار ها، میکروکنترلر تمامی سخت افزار ها را راه اندازی اولیه می کند. برای کار با این کیت به صورت ریموت کنترل، کاربر باید کلید فشاری لرن موجود روی کیت را فشار دهد. پس از فشردن کلید ال ای دی متناظر با هر رله به صورت چشمک زن ظاهر می شود. در این هنگام کاربر باید مد عملکردی رله مورد نظر را تعئین کند. 

مد های عملکردی هر رله به صورت لحظه ای، دائم و یا تاگل می تواند باشد. که کاربر با فشردن کلید های مورد نظر می تواند آن را تعین کند.

نوع فرستنده مورد استفاده در این کلید به صورت یونیورسال می باشد. به این معنی که هر نوع فرستنده مادون قرمز و یا اینفرارد می تواند با این کیت لرن شود.

 

قابلیت های کیت:

  • محدوده برد از 3 الي 10متر مبني بر شرايط و موانع محيطي
  • داراي رمز عبور براي امنيت بالاتر کیت
  • مجهز به رله هاي 8 آمپري پیوسته واقعی
  • داراي سيستم پردازش ميكروكنترلري و در نتيجه برنامه ريزي و سفارشي سازي کیت طبق نياز مشتري
  • قابليت اتصال سنسور دما و نمايشگر و عملكرد به صورت ترموستات كاملا قابل برنامه ريزي براي هر رله
  • قابليت برنامه پذيري هر رله و كاركرد به صورت مجزاي هر رله در مدهاي: دائم (Latch) ، لحظه اي (Momentary)، يكي بجاي ديگري (Toggle).
  • قابليت منحصر به فرد كاركرد همزمان با تمامی ریموت های IR یا مادون قرمز

 

 

توضیحات:

  • به زودی فایل های مورد نیاز این پروژه آپلود میشود.
محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.