کیت های الکترونیکی

کیت کامل کارت خوان RFID با ماژول MFRC522

کیت راه انداز ماژول RFID فرکانس بالا مدل RC522

 

در زیر چند عکس از کیت راه اندازی کامل ماژول RFID فرکانس بالا مدل MFRC522 و میکروکنترلر AVR مشاهده می کنید.

RFID چیست؟

واژه آر اف آی دی (RFID) برگرفته از حروف اول Radio Frequency Identification می باشد، تکنولوژی ای که می تواند به صورت خودکار امکان تشخیص اشیاء، حیوانات و یا انسان را با اتصال یک میکروچیپ به موضوع قابل تشخیص را در اختیار قرار دهد. اطلاعات مختلف مرتبط با موضوع در میکروچیپ ذخیره شده و این اطلاعات به صورت بی سیم توسط دستگاههای گیرنده یا کارتخوان (RFID Readers) قابل دریافت می باشد.

این روش تشخیص در مقایسه با تکنولوژی بارکد باهوشتر، خطای کمتر، کاربری آسانتر و قابل اطمینان تر می باشد، به ویژه آنکه برای تشخیص هر موضوع دارای تگ آر اف آی دی (RFID Tag) لازم به عبور موضوع از برابر اسکنر مربوط نیست و اطلاعات جمعی/انفرادی موضوع در گذر از محدوده گیرنده ها به طور خودکار و به یکباره جمع آوری می شود.

کاربردهای شاخص این تکنولوژی عبارتند از:

  • تعیین صورت حساب خرید در فروشگاههای بزرگ
  • ردیابی موضوعات متحرک نظیر خودرو، حیوانات و انسان
  • مکانیزه کردن انبار، کتابخانه، کنترل داراییهای سازمانی
کارتخوان های RFID ها از لحاظ نوع تغذیه به دو دسته Active  Semi Active ، Passive و Active تقسیم می شوند. RFID اکتیو از منبع تغذیه درونی تعبیه شده در تگ استفاده می کند در صورتیکه RFID پسیو انرژی مورد نیاز خود را از امواج رادیویی دریافتی از دستگاه خواننده دریافت می نماید. RFID های Semi Active بسیار شبیه Tag های Passive است؛ با این تفاوت که باتری کوچکی در آنها وجود دارد و انرژی لازم برای فعال شدن مدار داخل آنها را فراهم می سازد.

البته این تکنولوژی در مقایسه با تکنولوژی مشابه بارکد هنوز هم گرانتر است. ولی استفاده از آن به صورت روز افزون رو به گسترش است.

عمر این تگها به صورت زیر تغییر می کند :

Passive > Active > Semi-passive

 

مقایسه RFID با بارکد و مزایای عمده RFID :

  • دستگاه های خواننده بارکدها در صورتی عمل می کنند که برچسب در مسیر خط مستقیم دید آنها قرار گیرد؛ در حالی که هیچ یک از انواع RFID tag برای خوانده شدن احتیاجی به قرار گرفتن در مسیر دید مستقیم Reader ندارند.
  • تگهای RFID می توانند از فاصله بسیار دورتری نسبت به بارکد خوانده شوند. یک RFID Reader می تواند اطلاعات RFID را تا فاصله 300 فوت هم بخواند، در حالی که فاصله خوانده شدن بارکد بسیار کمتر است و عملا بیشتر از 15 فوت نیست.
  • چند RFID tag می توانند به طور هم زمان خوانده شوند اما بارکد این مزیت را ندارد.
  • خواندن اطلاعات از RFID با سرعت بسیار بالاتری صورت می گیرد (حدود 40 عدد یا بیشتر در 1 ثانیه)؛ در حالی که خواندن اطلاعات از بارکد بسیار زمان برتر است. به علت این که tag باید دقیقا روبروی Reader قرار گیرد، ممکن است چند ثانیه برای خواندن فقط یک tag وقت صرف شود.
  • از آنجایی که بارکد باید برای خوانده شدن در مسیر دید مستقیم gun قرار گیرد، باید حتما بر روی سطح خارجی کالا نصب شود. در نتیجه خیلی سریع آسیب دیده و غیر قابل استفاده می شود. در حالی که می توان برچسبهای RFID را در داخل پوشش پلاستیکی قرار داد و حتی می توان آنها را در داخل محصول فرو کرد که این خود، دوام آنها و امکان استفاده مجدد از آنها را فراهم می سازد.
  • عمر برچسبهای RFID از بارکد بیشتر است.
  • RFID توانایی کار در محیط های خشن را دارد و کارایی آن بسیار بیشتر از بارکد است.
  • بارکدها برچسبهایی فقط خواندنی هستند و اطلاعات آنها قابل تغییر نمی باشد. درحالی که RFID توانایی خوانده شدن و نوشته شدن مجدد را دارد. Reader ها قادرند با برچسبها ارتباط برقرار کنند و تا جایی که طراحی برچسب اجازه می دهد اطلاعات آن را تغییر دهند. بنابراین توسط بارکد تنها می توان یک کالا را ردگیری نمود، اما با استفاده از RFID می توان عملیاتی چون ثبت وقایع، پارامترها و اندازه گیریها را نیز اجرا کرد.
  • برچسبهای RFID گران تر از بارکد هستند و این قیمت بالا گاهی اوقات به حدی تاثیر گذار است که صرف نظر از تمام مشکلات بارکدها استفاده از آنها بسیار به صرفه تر از به کارگیری RFID می باشد.
  • امنیت اطلاعات موجود در روی RFID کمتر از بارکد است. زیرا دستگاه های Reader مختلف از فواصل دور قادر به خواندن این اطلاعات می باشند.
  • تعداد بایت های موجود برای ذخیره سازی اطلاعات در RFID بسیار بیشتر از بارکد است. بنابراین می توان در یک برچسب RFID اطلاعات فراوانی از جمله: کد کالا، محل ذخیره و نگهداری، محل تولید، تاریخ مصرف، قطعات و مواد تشکیل دهنده، حمل و نقل های صورت گرفته و بسیاری اطلاعات دیگر را ذخیره نمود.

 

ماژول کارتخوان RFID مدل MFRC522 چیست؟ 

ماژول RC522 یک ماژول RFID است، که برای خواندن و نوشتن روی تگ های RFID با فرکانس 13.5مگا هرتز (که اصطلاحا به این کارت ها MIFARE یا مایفر می گویند) استفاده می شود. یکی از تفاوت مایفر با تگ های معمولی که در فرکانس 125 کیلو هرتز کار می کنند، در این است که در کارت های مایفر می توان اطلاعات را بروی کارت با سرعت بالایی ذخیره کرد و از آن خواند، در صورتی که کارت های RFID فرکانس 125 کیلو هرتز فقط دارای یک کد یونیک قابل خواندن هستند و نمی توان روی آن ها اطلاعات جدید نوشت.

.

 

ماژول های RFID به منظور خواندن و نوشتن کارت های مغناطیسی مورد استفاده قرار می گیرند. کارت های مغناطیسی امروزه در زندگی روزمره ما به وفور در دستگاه های مختلفی استفاده می گردند.

دستگاه های حضور و غیاب، کارخانجات، انبارداری، مترو و در بسیاری از مواردی که نیاز می باشد هر فرد یک کارت شناسایی الکترونیکی داشته باشد از این ماژول ها استفاده می گردد.

کارت ها (تگ ها) تشکیل شده اند از یک چیپ کوچک به همراه یک سیم پیچ که معمولاً درون یک محفظه پلاستیکی قرار می گیرند. این پلاستیک می تواند بصورت کارت، جا کلیدی، اسباب بازی، سکه ای یا هر شکل دیگری باشد.

با نزدیکتر کردن تگ به ماژول های RFID امواج مغناطیسی ماژول سیم پیچ تگ را  قطع کرده و از این طریق کد مربوط به تگ خوانده می شود. هر بار که یک تگ خوانده شود، عبارت مربوط به تگ از طریق پروتکل مربوط  ارسال می گردد.

ماژول های معمولی فقط قادر به خواندن اطلاعات تگ بوده و محدوده کاری آنها 125 کیلوهرتز می باشد. ولی این ماژول در محدوده فرکانسی 13.56مگا هرتز کار کرده و علاوه بر خواندن اطلاعات می تواند اطلاعات جدیدی را بر روی کارت ذخیره نماید.

تگ های این نوع از ماژول ها با نام مایفر در بازار به فروش می رسند و با کارت هایی که فقط قابلیت خواندن را دارند فرق داشته و شما را قادر می سازد هر اطلاعاتی را نسبت به میزان حافظه تگ بر روی آن ذخیره نمایید.

کارت های معمولی که فقط امکان خواندن اطلاعات آنها موجود می باشد به عنوان یک کد شناسایی بوده و همیشه اطلاعات اصلی از طریق سرور اصلی نسبت به کد شناسایی شده فراخوانده می شود. ولی در کارت های مایفر شما می توانید در هر ارتباط اطلاعات مورد نظر خود را بصورت کد گذاری شده بر روی کارت انتقال داده و دیگر نیازی به سرور مخصوص اطلاعات نبوده و خود کارت می تواند اطلاعات مربوط به خود را حمل کند.

این سیستم در کارت هایی اتوبوس، مراکز خرید ، مترو و هر جایی که اطلاعات کارت تغییر می یابد استفاده می گردد.

 

ویژگی های ماژول MFRC522 به اختصار توضیح داده می شود:

  • تراشه با حساسیت بسیار بالا ساخت شرکت فیلیپس
  • ارتباط با میکروکنترلر از طریق پروتکل SPI
  • ولتاژ مصرفی 3.3 ولت
  • جریان مصرفی بسیار پایین 13 الی 26 میلی آمپر
  •  فرکانس کاری 13.56Mhz
  • سرعت انتقال اطلاعات 10Mbit/s
  • پشتیبانی از کارت های  mifare1 S50 , mifare1 S70 , mifare UltraLight , mifare Pro , mifare Desfire
  • فاصله تگ تا ماژول جهت تبادل اطلاعات 8 الی 10 سانتی متر
  • ابعاد بسیار کوچک 4 در 6 سانتی متر

 

نحوه عملکرد کیت: 

پس از فراهم شدن تغذیه برای سخت افزار، میکروکنترلر تمامی سخت افزار ها را راه اندازی اولیه و یا Initializing می کند. پس از آن، میکروکنترلر ماژول MFRC522 را از طریق رجیستر های آن راه اندازی می کند.

سپس در یک حلقه بی نهایت میکروکنترلر منتظر می ماند تا کاربر کارت مایفیر خود را بر روی قسمت آنتن ماژول قرار دهد. پس از اینکه کاربر تگ را بروی آنتن ماژول قرار دهد، میکروکنترلر ابتدا تگ را شناسایی نموده سپس ID و اطلاعات روی بلوک های آن را بر روی LCD نمایش می دهد.

همچنین کاربر می تواند از طریق واسط یک نرم افزار گرافیکی اطلاعات بلوک های تگ را تغئیر دهد. میکروکنترلر از طریق پروتکل SPI با این ماژول ارتباط برقرار می کند.

کیت دارای یک عدد کلید فشاری می باشد که می توان از آن برای لرن یا ذخیره سازی کارت های RFID بروی پردازنده استفاده نمود.

کیت دارای  

 

قابلیت های کیت:

  • دریافت اطلاعات کارت های Mifare مدل Mini و 1k و 4k و نمایش UID و اطلاعات بلوک های کارت
  • قابیلت Write کردن اطلاعات دلخواه کاربر بروی بلوک های کارت
  • خاموش-روشن کردن دو عدد رله با دریافت کد های تعریف شده در برنامه
  • قابلیت اتصال به پورت USB کامپیوتر و استفاده از نرم افزار پروژه برای ارتباط
  • نمایش تمامی اطلاعات مورد نیاز کاربر بروی LCD کارکتری
  • نمایش وضعیت های مختلف سیستم توسط نمایشگر های LED
  • دارای کلید لرن برای شناسایی کارت به سیستم
  • قابلیت لرن و ذخیره سازی 50 عدد کارت یا تگ RFID
  • هشدار دهنده صوتی در تمام مراحل استفاده از کیت

 

 

توضیحات:

  • به زودی فایل های مورد نیاز این پروژه آپلود میشود.
محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

2 دیدگاه در “کیت کامل کارت خوان RFID با ماژول MFRC522

  1. ثائر گفت:

    سلام هزینه داکیومنت هاش چنده؟

    1. گفت:

      لطفا به شماره درج شده در انتهای مطلب پیام ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.