کیت های الکترونیکی

پروژه راه اندازی کامل کارت های SD با AVR

پروژه راه اندازی کامل کارت های حافظه میکرو اس دی با میکروکنترلر AVR

در زیر عکس راه اندازی کامل کارت های SD و میکرو SD با میکروکنترلر و نرم افزار شبیه سازی Proteus مشاهده می کنید.

کارت های حافظه یکی از ویژگی های فنی در اغلب تجهیزات دیجیتالی امروزی هستند و به طور خاص در همه  موبایل و دوربین های دیجیتالی کاربرد گسترده ای دارند. یکی از رده های کارت حافظه مدل های Secure Digital هستند که به طور اختصاری SD نامیده می شوند. این حافظه ها بیشترین کاربرد را در تجهیزات دیجیتالی دارند به طوری که بیش از 400 برند در هشت هزار مدل محصول از آنها استفاده می کنند.

کارت های SD با اینکه از نظر شکل و ظاهر کاملا شناخته شده هستند. اما پیچیدگی های فنی زیادی در مشخصات آن ها دیده می شود. به عنوان مثال کارت های SD در چندین استاندارد مختلف تولید می شوند. استاندارد SDSC برای این کارت ها مشخص می کند که ظرفیت آنها بیشتر از دو گیگابایت نمی تواند باشد در حالی که در استاندارد SDXC این ظرفیت از 32 گیگابایت شروع می شود و حتی تا 2 ترابایت هم ادامه پیدا می کند. نکته مهمی که حین خرید یک کارت SD باید مورد توجه قرار گیرد این است که از چه نوع کارتی باید استفاده کرد و متعاقبا دستگاهی که توانایی خواندن آن کارت را دارد هم متفاوت خواهد بود. این دستگاه ها که رم ریدر (RAM Reader) نامیده می شوند فقط از استانداردهای مشخصی پشتیبانی می کنند و اگر کارت شما مطابق با خصوصیات رم ریدر نباشد نمی توانید به طور مستقیم اطلاعات را از روی کارت به کامپیوتر یا لپ تاپ منتقل کنید.

اندازه بزرگ کارت های SD باعث شده تا سایزهای دیگری هم برای این کارت ها معرفی شوند که دو نمونه میکرو SD و مینی SD از این جمله هستند. کارت های میکرو SD توسط شرکت سن دیسک و با همکاری شرکت موتورولا تولید شدند زیرا در آن دوره اعتقاد بر این بود که اندازه کارت های حافظه به هیچ عنوان برای استفاده در موبایل ها مناسب نیست. با تولید اندازه های مختلف برای کارت ها، استانداردهای مختلف هم برای هر کدام از آنها تولید شد و به عنوان مثال برای کارت های مینیSD، سه استاندارد miniSD، miniSDHC، miniSDIO وجود دارد و همین استانداردها نیز برای سایز میکرو مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی دیگر از مواردی که  هنگام خرید و انتخاب باید در مورد این  نوع کارت ها در نظر داشته باشید نوع قالب بندی آنها است که اصطلاحا به آن فرمت کارت گفته می شود. این فرمت با توجه به نوع وسیله ای که کارت در آن استفاده می شود تعیین خواهد شد و برخی از این وسایل می توانند از فرمت های FAT32 استفاده کنند در حالی که برای برخی دیگر لازم است که از فرمت توسعه یافته exFAT استفاده شود.

نحوه عملکرد پروژه:

پس از فراهم شدن تغذیه برای سخت افزار ها، میکروکنترلر تمامی سخت افزار ها را راه اندازی اولیه و یا Initializing می کند. میکروکنترلر پس از راه اندازی سخت افزار ها، اطلاعات مهم پروژه را هم بر روی LCD و هم از طریق پورت سریال نمایش می دهد. میکروکنترلر سپس وجود و یا عدم وجود کارت حافظه را تشخیص می دهد. سپس مقدار حجم کارت حافظه را برای کاربر تعئین می کند. سپس میکروکنترلر وجود و یا عدم وجود استاندارد FAT را برای کاربر تعئین می کند. در صورت وجود استاندارد سیستمی FAT بر روی کارت حافظه میکرو SD، میکروکنترلر یک فایل Datalogger.txt بر روی کارت حافظه ایجاد می کند و دمای سنسور DS18B20 را در آن ذخیره می نماید. پس از جدا کردن کارت حافظه از دستگاه و اتصال آن به کامپیوتر فایل را مشاهده خواهید نمود.

 

قابلیت های پروژه:

  • نمایش تمامی فایل های موجود روی کارت حافظه میکرو SD با حجم فایل ها
  • خواندن-نوشتن فایل روی میکرو SD با فرمت FAT16-FAT32
  • نمایش اطلاعات مورد نیاز کاربر بروی LCD

 

 

توضیحات:

  • به زودی فایل های مورد نیاز آپلود میشود.      
محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.