کیت های قدرت

کیت محافظ دیجیتال برق شهر 30 آمپر

کیت محافظ دیجیتال برق شهر 30 آمپر با نمایشگر

محافظ برق شهر چیست؟

محافظ برق شهر یک وسیله الکترونیکی می باشد، که در هنگام وجود تغئیراتی مانند افزايش ولتاژ ، افت ولتاژ ، نوسان شديد ، قطع يا وصل شدن برق شهر دستگاه های الکتریکی متصل شده را از برق شهر قطع می کند.
و پس از اینکه ولتاژ برق شهر به مقدار طبیعی مطلوب خود رسید به دستگاه های متصل برق می دهد.
این کار موجب می شود تا حد زیادی از آسیب رسیدن به تجهیزات الکتریکی خانگی و صنعتی در هنگام بروز مشکل در برق شهر جلوگیری شود.
نوسانات موجود در برق شهر (قطع و وصل لحظه ای برق) باعث می شود، به لوازم برقی خانگی (که عمدتا دارای سیم پیچ و یا سلف هستند) آسیب برسد.
یک محافظ برق شهر بسته به نیاز کاربری آن دارای دو نوع دیجیتال و آنالوگ می باشد. یک پارامتر دیگر یک محافظ جریان قابل تحمل آن و یا به صورت کلی توان خروجی قابل تحمل آن می باشد.
برای انتخاب یک محافظ برق شهر برای دستگاه الکتریکی باید به توان خروجی قابل تحمل آن توجه نمود.
به عنوان مثال یک محافظ کامپیوتر با یک محافظ کولر گازی متفاوت می باشد. زیرا جریان مصرفی این دو وسیله با یک دیگر متفاوت است.

محافظ برق شهر از نوع دیجیتال دارای یک پردازنده می باشد، که علاوه بر قطع خروجی در هنگام وجود تغئیرات نامطلوب در برق شهر ، مقدار ولتاژ (موثر یا rms) برق شهر را بروی یک نمایشگر (سون سگمنت) نشان می دهد.

سون سگمنت چیست؟

سون سگمنت (Seven Segment Display) یا همان SSD ها یکی از ارزان ترین ، پر کاربردترین و راحت ترین قطعات الکترونیکی هستند، که به عنوان قطعات نمایشگرها مورد استفاده قرار می گیرند.
علت اصلی نام گذاری این محصول این است که این قطعه از 7 قسمت تشکیل شده است که در عکس زیر قابل مشاهده است و می توانید به راحتی این قطعات را تشخیص دهید :

 

 

این قطعات همان ال ای دی ها هستند که به صورت منظمی در کنار هم قرار گرفته اند.
اگر در ساختار سون سگمنت ها دقت کنید، یک نقطه کوچک هم می بینید که برای نمایش ممیز استفاده می شود. با مدیریت صحیح در روشن شدن هر کدام از این ال ای دی ها می توان عدد مورد نظر خود را در یک سون سگمنت ایجاد کرد و نمایش داد. از آنجاییکه هر ال ای دی هم یک پایه کاتد دارد و هم یک پایه آند در سون سگمنت ها ما 14 عدد پایه کلی داریم .در کل دو نوع سون سگمنت داریم :

  • سون سگمنت های کاتد مشترک
  • سون سگمنت های آند مشترک

 

به صورت استاندارد هر یک از سگمنتهای سون سگمنتها را با حروف انگلیسی A تا G نام گذاری می کنند. در تصویر بالا نحوه این نام گذاری قابل مشاهده است.

در صورتی که در سون سگمنت، کاتد کلیه ال ای دی ها به هم متصل شده باشد به آن سون سگمنت ، سون سگمنت کاتد مشترک گفته می شود.
به عبارت دیگر برای روشن کردن هر یک از ال ای دی های نام گذاری شده A تا G باید پایه مشترک که در اینجا همان پایه کاتد مشترک محسوب می شود به صفر یا زمین وصل شود و برای روشن کردن هر سگمنت به پایه ی متناظر آن سگمنت مثبت یا  یک داده شود.

در صورتی که در سون سگمنت، آند کلیه ال ای دی ها به هم متصل شده باشد به آن سون سگمنت ، سون سگمنت آند مشترک گفته می شود.
به عبارت دیگر برای روشن کردن هر یک از ال ای دی های نام گذاری شده A تا G باید پایه مشترک که در اینجا همان پایه آند مشترک محسوب می شود به یک یا مثبت وصل شود و برای روشن کردن هر سگمنت به پایه ی متناظر آن سگمنت صفر یا زمین داده شود.

همچنین در یک محافظ دیجیتال یک بازر (که یک هشدار دهنده صوتی الکترونیکی می باشد) وجود دارد. از این بازر برای ایجاد هشدار های صوتی هنگامی که حالت غیر مجاز برای برق شهر پیش بیاید استفاده می شود.

نحوه عملکرد کیت محافظ برق شهر دیجیتال 30 آمپر:

با توجه به توضیحات داده شده و نیاز لوازم خانگی و صنعتی به محافظت در برابر نوسانات و تغئیرات نامطلوب برق شهر کیت محافظ برق شهر دیجیتال توسط مهراد کیت آماده عرضه می باشد
در زیر سناریوی کلی کیت محافظ آورده شده است.

  • دو فاز بودن ورودی در سیستم های سه فاز (حالت غیر نرمال):
    ابتدا رله خاموش می شود. بازر به صورت قطع و وصل عمل نموده و هشدار صوتی می دهد. بروی سون سگمنت کلمه “2PH” نشان داده می شود. ال ای دی (LED) قرمز نیز پیوسته روشن می ماند تا کاربر را از دو فاز بودن ورودی مطلع کند. اگر ترتیب بستن فاز و نول ورودی اصلاح شود، مدار به حالت شمارش معکوس می رود.
  • ولتاژ برق شهر بالاتر از 240 ولت باشد (حالت غیر نرمال):

ابتدا رله خاموش می شود. بازر به صورت قطع و وصل عمل نموده و هشدار صوتی می دهد. بروی سون سگمنت “HI U” نشان داده می شود. ال ای دی قرمز نیز پیوسته روشن می ماند تا کاربر را از بالا بودن ولتاژ ورودی مطلع کند. اگر ولتاژ برق شهر به حالت نرمال (یعنی بین 180 تا 240 ولت) باز گردد، مدار به حالت شمارش معکوس می رود.

  • ولتاژ برق شهر کمتر از 180 ولت باشد (حالت غیر نرمال):

ابتدا رله خاموش می شود. بازر به صورت قطع و وصل عمل نموده و هشدار صوتی می دهد، بروی سون سگمنت “LO U” نشان داده می شود. ال ای دی قرمز نیز پیوسته روشن می ماند تا کاربر را از پائین بودن ولتاژ ورودی مطلع کند. اگر ولتاژ برق شهر به حالت نرمال (یعنی بین 180 تا 240 ولت) باز گردد، مدار به حالت شمارش معکوس می رود.

  • حالت شمارش معکوس (ولتاژ ورودی بین 180 تا 240 ولت):

ابتدا رله خاموش می شود. بازر دو بار قطع و وصل می شود. سپس مدار به مد شمارنده معکوس می رود و روی نمایشگر یک شمارش معکوس نمایش داده می شود. مقدار زمانی شمارش معکوس توسط یک باتن قابل تنظیم می باشد. سه نوع مد زمانی برای بار های مختلف وجود دارد که عبارتند از 60 ثانیه و 90 ثانیه و 120 ثانیه. در حین شمارش معکوس ال ای دی زرد در حالت چشمک زن می باشد. پس از اتمام شمارش معکوس، ابتدا بازر یک بوق می زند، سپس ال ای دی سبز رنگ و رله خروجی روشن می شوند.

  • حالت نرمال نهایی (پس از اتمام شمارش معکوس و نرمال بودن ولتاژ برق شهر):

ابتدا ال ای دی زرد رنگ خاموش می شود. بر روی سون سگمنت مقدار ولتاژ خروجی نمایش داده می شود. همچنین ال ای دی سبز روشن می ماند و رله نیز در حالت وصل قرار دارد. اگر در حین شمارش معکوس و یا حالت نرمال نهایی به هر دلیلی ولتاژ خروجی غیر نرمال شود، سیستم به سرعت تشخیص داده و در مد های غیر نرمال کار می کند.

 

برخی از امکانات کیت محافظ برق شهر:

  • کیت با تغذیه خازنی کار می کند، هم در حالت تکفاز و هم در حالت دو فاز.
  • کیت قابلیت تشخیص دو فاز شدن ورودی را دارد.
  • کیت داری 7سگمنت چهار رقمی بزرگ برای نمایش وضعیت های مختلف و ولتاژ ورودی.
  • دارای یک رله می باشد، که توان 250 ولت و 30 آمپر را کنترل می کند.
  • کیت دارای یک بازر می باشد، که در مواقع خطر بصدا در می آید.
  • کیت دارای سه عدد ال ای دی به رنگ های قرمز، زرد و سبز می باشد، که برای نمایش وضعیت های مختلف سیستم است.
  • در مدار یک پوش باتن وجود دارد، که برای تغئیر مقدار شمارنده معکوس می باشد.

 

محتویات بسته تحویلی کیت توسط مهراد کیت:

  • سخت افزار
  • سورس برنامه
  • فایل شبیه سازی با نرم افزار Proteus
  • فایل شماتیک و PCB
  • نرم افزار های مورد نیاز

 

توضیحات:

  • به زودی فایل های مربوط به این پروژه آپلود میشود.
محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

1 دیدگاه در “کیت محافظ دیجیتال برق شهر 30 آمپر

  1. طاهری گفت:

    سلام .به ایمیلتان مشخصات دستگاهی جهت تکفاز به سه فاز ارسال کردم.ممنون میشم جوابم رو بدید.طاهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.