کیت های مخابراتی

گیرنده 4 کانال اینترنت اشیاء یا IoT

ریموت کنترل 4 کانال اینترنت اشیاء یا IoT

گیرنده ۴ کانال تحت اینترنت اشیاء یا IoT

در زیر فیلم عملکرد گیرنده 4 کانال تحت اینترنت اشیاء یا IoT را از سایت آپارات مشاهده می کنید:

 

زیر چند نمونه عکس از گیرنده 4 کانال تحت اینترنت اشیاء یاIOT همراه سیستم تشخیص گاز را مشاهده می کنید:

 

اینترنت اشیاء :

به‌طور کلی اشاره دارد به بسیاری از چیزها شامل اشیا و وسایل محیط پیرامون‌ مان که به شبکه اینترنت متصل ده و توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند. اینترنت چیزها به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل کنند.

اینترنت اشیا (که برخی مواقع به نام IoT شناخته می‌شود) جدید است. شرکت‌های فناوری برای دهه‌ها در این مورد بحث کرده‌اند و اولین تستر متصل به اینترنت در کنفرانسی در سال 1989 پرده‌برداری شد.

اینترنت اشیا درواقع، ساده است. اینترنت اشیا یعنی وصل کردن وسیله‌ها به یکدیگر از طریق اینترنت و اجازه دادن به آنها تا با ما و نرم‌افزارها و با دیگر وسایل ارتباط برقرار کنند. یک مثال مشهور در این زمینه، یخچال هوشمند است. چه می‌شد اگر یخچال شما می‌توانست به شما بگوید شیر تمام شده یا با مشاهده از طریق دوربین‌های داخلی، پیغام متنی بفرستد که نان موجود نیست و یا بگوید تاریخ انقضای نوشته شده روی کارتن ماده غذایی سر رسیده است؟؟؟

 

اینترنت اشیاء یا IoT چیست؟

چیزی که خیلی رایج است مخصوصاً بین بریتانیایی‌ها، مصرف انرژی و سیستم گرمایشی خانه است. مخصوصاً به دلیل اینکه دولت شرکت‌های انرژی را مجبور به استفاده از کنتورهای هوشمند می‌کند (اگرچه این موضوع به چالش کشیده شده است که آیا این برنامه می‌تواند طبق برنامه زمان‌بندی شده پیش برود یا نه). آنها عمل گرهای هوشمندی دارند که به شما اجازه می‌دهند سیستم گرمایشی را از راه دور روشن کنید و سیستم را تنظیم کنید که از یک دمای خاصی اگر روز آفتابی بود بالاتر نرود و یا اگر کسی خانه نیست خاموش شود. برخی از آنها می‌توانند با دوربین‌های حسی–حرکتی اتفاقات بعدی را بگویند.

IoT خیلی بیشتر از خانه‌های هوشمند و لوازم خانگی متصل به اینترنت است. این فناوری شهرها را هم در بر می‌گیرد. فکر کنید سیگنال‌های ترافیک شهری که به اینترنت متصل‌اند که توسط مانیتورها استفاده می‌شوند، یا صندوق‌های هوشمند که وقتی نیاز به خالی شدن دارند سیگنال بفرستند و در صنعت، با استفاده از سنسورهای به هم متصل شده برای همه چیز از پیگیری تمام قسمت‌ها تا نظارت بر محصولات استفاده می‌شود.

چرا این با اهمیت است؟ به این دلیل که دولت شرکت‌های انرژی را تشویق می‌کند تا با کنتورهای هوشمند به شما سرویس بدهند. تمام این اطلاعات و استفادهٔ خودکار باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود. خیلی از جوانب IoT این‌گونه فواید را نشان می‌دهد.

اگرچه خیلی از دستگاه‌های هوشمند بیشتر از اینکه کارآمد باشند سروصدا به پا کرده‌اند که ممکن است دلیل خوبی برای این باشد که چرا ما در انگلستان سیستم‌های گرمایشی هوشمند را بیشتر از سیستم‌های سرمایشی مشاهده می‌کنیم.

آیا این قابل اعتماد است؟ آیا اینترنت اشیا می‌تواند امن باشد؟

امنیت و قوانین امنیتی بزرگ‌ترین چالش اینترنت اشیا است. تمام این دستگاه‌ها و سیستم‌ها اطلاعات شخصی مردم را در خود دارند. کنتورهای هوشمند می‌دانند که شما در چه زمانی خانه هستید و از چه وسایل الکترونیکی استفاده می‌کنید وقتی در خانه هستید و این با دیگر وسایل به اشتراک گذاشته شده و در پایگاه داده شرکت‌ها نگهداری می‌شود.

کارشناسان امنیتی معتقدند هنوز آن‌قدر برای ایجاد امنیت در زمینه IoT کار نشده است و برای اثبات این نظرها است که دستگاه‌ها را از لامپ‌های خودکار گرفته تا یخچال‌های هوشمند تا سیستم‌هایی به گستردگی شهر مثل سیگنال‌های ترافیک، هک کردند. هکرها توجه قابل ملاحظه‌ای به اینترنت اشیا نشان نداده‌اند، چون هنوز تعداد کمی از افراد از لوازم خانگی متصل به اینترنت استفاده می‌کنند ولی در هر صورت چون فواید مالی زیادی در هک کردن خانه‌های هوشمند وجود دارد، باید از راه دور روی جرائم فضای مجازی کار شود.

خب جواب کوتاه ما بله است. اینترنت اشیا تقریباً امن است. شما احتمالاً با مشکلات و خرابی‌های بیشتری نسبت به کامپیوتر خانگی‌تان برای وسایل هوشمندتان رو به رو نمی‌شوید. اگرچه تضمینی وجود ندارد و به اندازهٔ کافی کاری انجام نشده تا اطمینان بدهد که هدف بزرگ بعدی هکرها اینترنت اشیا نیست.

اینترنت اشیا برای مراقبت از سلامتی چه معنی می‌دهد؟

قفسه‌های داروی هوشمند و پنل های هوشمند در حال حاضر در دسترس هستند، به‌عنوان بررسی نقش اینترنت اشیا در سلامتی، باید اشاره کرد به اینکه خیلی از مردم از ساعت‌های هوشمند یا باندهای تناسب اندام در بند ساعت مچی استفاده می‌کنند تا بتوانند تعداد قدم‌هایی که راه رفته‌اند و یا ضربان قلبشان را هنگامی که می‌دوند اندازه بگیرند.

ایده‌های جالبی در این زمینه وجود دارد. شرکت اینتل یکسری باندهای هوشمند تولید کرده است که مقدار لرزش بیماران دچار پارکینسون را ضبط و اندازه‌گیری می‌کند و اطلاعات بیشتری را راجع به بیمار جمع‌آوری می‌کند. sonamba روزانه فعالیت‌های بیماران را پی گیری و ضبط می‌کند تا مشکلات غیر طبیعی خطرناک را نشان دهد و مردم دارای مشکلات قلبی می‌توانند از AliveCore برای تشخیص ریتم ضربان قلب غیر طبیعی استفاده کنند.

Healthcare جایی است که پتانسیل برای حفظ زندگی دارد چون با داده‌های جمع‌آوری شده می‌توان از بیماری‌ها جلوگیری کرد و یا روند درمان را پیگیری کرد و با آنالیز داده‌ها می‌توان درمان‌های جدید را کشف کرد. اگرچه، سلامتی مهم‌ترین مسئله زندگی همهٔ ما است، پس حفظ امنیت و وجود قوانین در این زمینه حیاتی و نیازمند توجه بیشتر است.

آیا اینترنت اشیا واقعی است؟

این شاید بهترین سؤالی باشد که می‌توان در گوگل در موردش جستجو کرد: آیا اینترنت اشیا واقعی است؟

با تعجب باید گفت جواب دادن به این سؤال سخت است. تکنولوژی پر از تغییرات است. اغلب سخت است تا بتوان تصمیم گرفت که آیا یک اختراعی باعث تحول عظیمی خواهد شد یا نه. در هر صورت، تعدادی از دانشمندان فناوری همین‌گونه اولین iPhone را ساختند. ولی اینترنت اشیا یکی از آن ایده‌های گسترده‌ای است که به یک پروژه یا محصول خاصی محدود نمی‌شود.

در این دههٔ پیش رو، همه چیز می‌تواند به اینترنت متصل شود و یا ممکن است فقط قطعات کوچک با فواید خاص مثل کنتورهای هوشمند به اینترنت متصل شود، که ما ممکن است این را IoT بنامیم. وسایل هوشمند یا غیرهوشمند این راه را خواهند رفت، مثل راهی که موبایل‌های هوشمند به‌سادگی جای تلفن‌ها را گرفتند.

مزیت سایت های ارائه خدماتIoT در برابر IP استاتیک:

برای ساخت یک سیستم IoT برای کنترل همه جانبه لوازم در یک مکان دو نوع رویکرد وجود دارد. تهیه یک سرور اختصاصی که دارای IP و PORT استاتیک از شبکه مخابرات یا DNS مربوطه می باشد و باید هر ساله هزینه مجزایی برای آن در نظر گرفت. روش دوم سایت هایی می باشند که به صورت رایگان سرویس IoT ارائه می دهند. اما عمده این سایت ها متاسفانه یا فیلتر می باشند یا پولی هستند مانند Google Firebse. تنها سایت رایگان که زیر مجموعه سایت متلب می باشد سایت ThingSpeak می باشد که عملکرد فوق العاده ای در اینترنت اشیاء دارد.

نحوه عملکرد سایت ThingSpeak:

برای استفاده از این سایت باید در آن ثبت نام کرد. این سایت یک دیتابیس آنلاین در اختیار کاربر قرار می دهد تا  از طریق آن هر وسیله ای را به صورت آنلاین کنترل و یا از سنسور ها نمونه برداری کند.

کاربر برای خواندن اطلاعات دیتابیس از طریق یک Read_APIKEY و برای نوشتن از طریق یک Write_APIKEY که خود سایت در اختیار کاربر قرار می دهد، اقدام می کند. تنها عیب سایت این می باشد که در نسخه رایگان اطلاعات با تاخیر بارگزاری می شود.

نحوه عملکرد گیرنده 4 کانال تحت اینترنت اشیاء یا IoT:

پس از روشن کردن دستگاه گیرنده ، بلافاصله دستگاه به مودم یا روتر دارای شبکه اینترنت متصل می شود. دستگاه از طریق اینترنت به دیتابیس سایت Thingspeak متصل می شود. سپس کاربر اپلیکیشن خود را باز می کند. اپلیکیشن نیز به سایت دیتابیس آنلاین متصل شده و سخت افزار و اپلیکیشن با هم ارتباط برقرار می کنند.

قابلیت های گیرنده 4 کانال تحت اینترنت اشیاء یا IoT:

۱. کنترل تا ۱۶ کانال رله و خواندن سنسور ها تنها از طریق اینترنت
۲. کنترل منزل از هر نقطه از کره زمین
۳. عدم نیاز به سرور با IP استاتیک
۴. کنترل از راه دور بدون نیاز به ماژول GSM
۵. پیاده سازی کامل اینترنت اشیاء یا IoT

محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

2 دیدگاه در “گیرنده 4 کانال اینترنت اشیاء یا IoT

  1. امیر گفت:

    ممنون از مطالب زیباتون.

    1. با سلام و تشکر از بازدید شما. ممنون از انرژی مثبت شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.