کیت های مخابراتی

کیت دستگاه ردیاب خودرو یا GPS Tracker

دستگاه ردیاب خودرو یا GPS Tracker

در زیر چند نمونه عکس از کیت دستگاه ردیاب خودرو یا GPS Tracker را مشاهده می کنید.

 

 

ردیاب خودرو چیست و چگونه کار میکند؟

ردیاب خودرو سخت افزاری است که از دو بخش اصلی تشکیل شده :

  • ماژول جی پی اس (GPS)

  • ماژول جی پی آر اس (GPRS)

در این تکنولوژی از روش بسیار ساده ای برای تعیین موقعیت خودروها و افراد استفاده می کند که می خواهیم آنرا به زبان ساده شرح دهیم. 
فرض کنید شما سوار یک خودرو هستید و از تهران به سمت کرج در حال حرکت هستید و یک از آشنایان با شما تماس می گیرد و از شما می پرسد که ما دقیقا کجا هستید. شما چه جوابی می دهید؟ می گویید من از تهران اومدم به سمت کرج و الان در کیلومتر 7 جاده تهران کرج هستم.

شما برای گفتن موقعیت خود فاصله خود را از تهران به سمت کرج بیان کردید. یعنی فاصله خود را از یک نقطه مشخص بیان کردید. ما همیشه برای گفتم محل خودمان از همین روش استفاده می کنیم. فاصله خودمان را از یک محل که دارای موقعیت مشخص است را بیان می کنیم. 

جی پی اس

در تکنولوژی جی پی اس هم از همین روش استفاده شده است. وزارت دفاع آمریکا تعدادی ماهواره (24 ماهواره) را در فاصله حدودا 2000 کیلومتری سطح زمین در محلهای دقیقی قرار داده است که آنها دائما در حال ارسال اطلاعاتی شامل زمان و محل دقیق خود را به زمین ارسال میکنند و یک دستگاه ردیاب با دریافت این اطلاعات از ماهواره ها میتواند بوسیله محاسباتی فاصله خود را از آنها محاسبه کند. در نتیجه موقعیت خودرو و یا شخص استفاده کننده از ردیاب به درستی تعیین خواهد شد. 

وظیفه اصلی ردیاب خودرو ، دریافت اطلاعات حرکتی خودرو شامل طول و عرض جغرافیایی ، سرعت ، زمان ، ارتفاع ، زاویه حرکت و …. از ماژول جی پی اس و ارسال این اطلاعات از طریق پروتکل GPRS به سرور مرکزی اطلاعات میباشد. تمامی دستگاه های ردیاب خودرو جهت ارسال اطلاعات به سرور مرکزی نیازمند استفاده از سیم کارت هایی که پروتکل  GPRS  را پشتیبانی میکنند ، هستند.

اطلاعات ارسال شده توسط ردیاب خودرو در سرور های مرکزی پالایش شده و به در نرم افزار های مدیریت ناوگان به نمایش در می آیند.

نرم افزار های مدیریت ناوگان با استفاده از نقشه های موجود حرکت آنلاین خودرو ها و مسیر های طی شده خودرو ها را به کاربر نمایش میدهند.

 

روش های مختلف ردیابی:

روش هاي مختلف سامانه هاي رديابي به سه گونه عمده تقسيم بندي مي شوند :

  • Offline Tracking
  • Online Tracking
  • Real-Time Tracking

در روش رديابی Offline اطلاعات حركتی وسيله نقليه كه از GPS دريافت می شود در يك دستگاه Logger جمع آوریی شده و در
محل توقف وسيله نقليه در انتهای سفر می توان اطلاعات جمع آوری شده را به سيستم كامپيوتری منتقل و بر روی نقشه جغرافيایی بازيابی و…نمايش داد.

به اين ترتيب مسير طي شده ، نقاط توقف ، سرعت هاي وسيله نقليه و ساير اطلاعاتی از اين دست را مي توان در پايان
سفر از دستگاه استخراج نمود. در اين روش هيچگونه سيستم انتقال اطلاعات برای ارسال اطلاعات به مركز در حين سفر ضروری نبوده و اطلاعات در داخل دستگاه همانند يك جعبه سياه ذخيره می گردد.

در روش رديابی Online اطلاعات حركتي و موقعيت های جغرافيايی دريافت شده از GPS توسط دستگاه ردياب براي
مركز كنترل ارسال می گردد و موقعيت وسيله نقليه همراه با ساير اطلاعات حركتی و وضعيتی آن در مركز كنترل قابل مشاهده می باشد.

 

کاربردهای ردیاب خودرو :

– ردیابی و مدیریت ناوگان حمل و نقل

– مدیریت ناوگان پخش مواد غذایی ، دارویی ، صنعتی و …

–  شهرداری ها و خودرو های حمل زباله و پسماند

– شرکت های لیزینگ خودرو

– ناوگان های امداد و کمک رسانی و اورژانس

– خودرو های حمل پول بانکها و موسسات مالی

– خودرو های ترانزیت حمل و نقل کالا و مسافر

– موسسات کرایه اتوموبیل

– سرویس های مدارس و سازمان ها

– تانکر ها و بونکر های حمل سوخت ، کالا و مواد شیمیایی

– پلیس و نیروی انتظامی

– خودرو های شخصی

 

نحوه ی عملکرد کیت:

در این کیت از یک عدد ماژول جی پی اس مدل NEO6 برای بدست آوردن مختصات فعلی کیت شامل طول جغرافیایی، عرض جغرافیایی، ارتفاع از سطح دریا، ساعت دقیق UTC، تاریخ دقیق میلادی، سرعت متوسط دستگاه و جهت حرکت دستگاه استفاده شده است.

از ماژول GSM و GPRS مدل SIM900 و یا SIM800 برای ارسال اطلاعات مورد نیاز به نرم افزار تحت شبکه برای نمایش موقعیت فعلی وسیله ی نقلیه بروی نقشه استفاده شده است. همچنین دستگاه در صورت عدم وجود شبکه به صورت GPRS و در صورت نیاز کاربر می تواند اطلاعات را به صورت SMS برای کاربر ارسال نماید.

کاربر می تواند تنظیمات مربوط به ماژول ها، اضافه و حذف مخاطبین و … را توسط پیام کوتاه انجام دهد.

میکروکنترلر ابتدا از صحت ارتباط با ماژول های GPS و GPRS و GSM اطلاع پیدا می کند. در صورتی که ارتباط بین ماژول و میکروکنترلر صحیح باشد، میکروکنترلر IMEI ماژول SIM900 را برای کاربر بروی LCD نمایش می دهد.

میکروکنترلر موظف است ماژول SIM900 را با استفاده از AT Command های تعریف شده از کانکت شدن ماژول به شبکه مطمئن شود. همچنین میکروکنترلر ماژول را در حالت Full Function قرار می دهد. مدیر از طریق SMS می تواند با یک فریم اطلاعاتی هر یک از رله های موجود بر روی برد را ON یا OFF کند.

پس از این که مدیر هر گونه تغییری در وضعیت فعلی سیستم ایجاد کند، دستگاه موظف است یک SMS برای مدیر ارسال کند تا مدیر را از عملیات انجام شده با خبر کند. همچنین مدیر می تواند از طریق SMS یک سری تنظیمات را برای دستگاه انجام دهد. مثلا می تواند شماره ای که دستگاه به آن SMS می دهد را تغئیر دهد.

دستگاه مسیر هایی که وسیله نقلیه طی کرده است را روی کارت حافظه میکرو SD ذخیره می نماید تا بعد ها در صورت نیاز کاربر بتواند مسیر های طی شده را روی نرم افزار آنلاین مشاهده کند.

یکی دیگر از قابلیت های کیت کنترل به صورت دزدگیر می باشد. به این ترتیب که در صورت سرقت وسیله نقلیه کاربر با ارسال یک پیام کوتاه می تواند وسیله نقلیه خود را خاموش نماید.

 

قابلیت های کیت:

  • نمایش موقعیت فعلی وسیله نقلیه بروی نرم افزار به صورت آنلاین
  • نمایش سرعت و جهت حرکت وسیله نقیله بروی نقشه
  • ذخیره اطلاعات مورد نیاز ردیابی بروی کارت حافظه SD و بازیابی در صورت نیاز
  • انجام تنظیمات مورد نیاز توسط پیام کوتاه و تصدیق انجام کار توسط کیت
  • سوئیچ اتوماتیک از مد GPRS در صورت نبود شبکه به مد SMS
  • فعال یا غیر فعال سازی رله های موجود روی برد توسط SMS
  • عملکرد به صورت دزدگیر و خاموش نمودن وسیله نقلیه

 

 

توضیحات:

  • به زودی فایل های مورد نیاز آپلود می شود.
محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

1 دیدگاه در “کیت دستگاه ردیاب خودرو یا GPS Tracker

  1. عباس گفت:

    سلام این فقط کیت هست؟ برنامه آن چطور باید داشته باشیم؟فایل هگز و لیست قطعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.