کیت های الکترونیکی

ساعت دیجیتال روی ماژول تابلو روان ۳۲در۱۶ مدل P10

کیت ساعت دیجیتال با میکروکنترلر و ماژول دات ماتریکس ال ای دی

در زیر چند نمونه عکس از ساخت کیت تابلو روان با میکروکنترلر و ماژول دات ماتریکس ال ای دی 32 در 16 با نام تجاری P10 را مشاهده می کنید.

تابلو روان ال ای دی چیست؟

اسامی مختلفی برای نمایشگرهای الکترونیکی بکار برده می شود مانند: تابلو روان ، تابلو ال ای دی LED ، تابلو دیجیتالی ، تابلو الکترونیکی ، تابلو متحرک و …

از نمایشگرهای الکترونیکی اکثرا با هدف تبلیغات و اطلاع رسانی استفاده می شود. نمایشگر های الکترونیکی از بخش های اصلی زیر ساخته می شوند:

 

ماژول دات ماتریکس ال ای دی ۳۲ در ۱۶:

 تابلو روان ال ای دی از بلوک هایی ساخته می شوند که به این بلوک ها ماژول تابلو روان گفته می شود ، ماژول LED از طریق کابلی به نام کابل فلت با هم سری و از طریق میکروکنترلر برنامه دهی می شوند، منبع تغذیه (پاور تغذیه) هم برق مورد نیاز تابلو LED را تامین می کند.
به دلیل این که این بلوک ها قابل تعویض و جایگزینی مجدد هستند ماژول ال ای دی نامیده می شوند چرا که در علم الکترونیک به قطعاتی که قابلیت جدا شدن و پیوند خوردن مجدد را دارند به اصطلاح ماژول می گویند.
یکی از مشخصه های مهمی که باید در مورد ماژول LED تابلو روان در نظر داشت ابعاد آن است که در ابعاد مختلفی نظیر ۳۲*۱۶ یا ۱۶*۱۶ و … ساخته می شود که از کنار هم قرارگرفتن انواع ماژول ال ای دی می توان انواع تابلو های تبلیغاتی ساخت.
در شکل زیر یک ماژول دات ماتریکس ال ای دی قرمز رنگ ۳۲در۱۶ مدل P10 را مشاهده می کنید.

دات پیچ چیست؟
مشخصه دیگری که در مورد ماژول ال ای دی حائز اهمیت است دات پیچ یا  Pixel Pitch ماژولLED می باشد. دات پیچ فاصله مرکز تا مرکز پیکسل های ماژول است و معمولا بر حسب میلی متر بیان می شود. به عنوان مثال P10 نشان دهنده ی ماژولی است که فاصله بین مرکز تا مرکز دو پیکسل مجاور آن ۱۰ میلی متر است.

هر قدر دات پیچ ماژول کوچکتر باشد تعداد ال ای دی بیشتری در بلوک ماژول با ابعاد مشخص به کار رفته و  کیفیت تصویر نمایش داده شده بالاتر می رود.
 
 
 

نحوه عملکرد ساعت دیجیتال با تابلو روان دات ماتریکس:

کیت فوق یک تابلو روان ساعت شمسی دیجیتال دقیق می باشد که ساعت را بروی تابلو روان دات ماتریکس ال ای دی مدل P10 نمایش می دهد.

در این کیت از یک میکروکنترلر AVR مدل Atmega16، یک عدد تابلو ال ای دی دات ماتریکس 32*16 مدل P10 و یک منبع تغذیه ۵ ولت استفاده شده است. چیپ ساعت دقیق استفاده شده در این کیت DS1307 می باشد.

پس از فراهم شدن تغذیه برای سخت افزار ها، میکروکنترلر تمامی سخت افزار های برد آموزشی را راه اندازی اولیه و یا Initializing می کند. برای ارتباط با برد مستر در این کیت از پورت USB استفاده شده است.

میکروکنترلر از طریق پروتکل SPI با ماژول دات ماتریکس ال ای دی ارتباط برقرار می کند و ساعت را بروی تابلو نشان می دهد. میکرو کنترلر می تواند متن را بروی تابلو نمایش دهد و نوع فونت و سایز فونت را تغئیر دهد.

 

قابلیت های کیت ساعت تابلو روان:

  • نمایش دقیق ساعت شمسی بروی تابلو
  • ارتباط مستقیم با پورت USB
  • نمایش متن انگلیسی
  • تنظیم سرعت حرکت متن در تابلو
  • تغئیر روش و فونت نمایش تابلو

 

 

توضیحات:

  • به زودی فایل های مورد نیاز آپلود میشود.      
محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.