کیت های الکترونیکی

کیت نوشتن و خواندن فایل از روی Micro SD

کیت نوشتن و خواندن فایل از روی Micro SD با فرمت FAT16-FAT32

 

در زیر چند نمونه عکس ازکیت نوشتن و خواندن فایل از روی Micro SD با فرمت FAT16-FAT32  را مشاهده می کنید.

کارت های میکرو SD:

مموری میکرو اس دی در حال حاضر کوچکترین مموری تجاری است که بیشترین استفاده را دارد. اندازه این مموری 11 در 15 میلی متر بوده و همین اندازه کوچک، این مموری را برای انواع وسایل پرتابل نظیر موبایل و تبلت ایده‌آل می‌سازد. رم‌های میکرو اس دی را می‌توان پیشرفته ترین تحول در سری حافظه‌های فلش مموری دانست که در سال 1980 توسط توشیبا اختراع شد. حافظه‌های فلش واقعا مفید هستند، زیرا شما به وسیله آن‌ها به راحتی می‌توانید اطلاعات خود را جابه‌جا کنید. شما میزان زیادی از اطلاعات را می‌توانید در حافظه‌ای به اندازه ناخن انگشت کوچک خود ذخیره کنید. از لحاظ نام گذاری مموری‌های تا ظرفیت 2 گیگابایت را micro SD، مموری‌های 4 گیگابایت تا 32 گیگابایت را micro SDHC و مموری‌های 64 گیگابایت به بالا ( تا 2 ترابایت) را micro SDXC می‌نامند. در ادامه به چند تفاوت کلاس رم و مموری اشاره خواهیم کرد.

 

توضیح قطعات مهم کیت:

برای ارتباط با کارت های Micro SD از طریق یک میکروکنترلر باید از رابط سخت افزاری SPI استفاده شود. برای خواندن و یا نوشتن اطلاعات بر روی کارت از طریق پروتکل استاندارد سیستمی FAT16-FAT32 که توسط کمپانی Microsoft تعریف می شود، اطلاعات را بر روی کارت میکرو SD ذخیره می نماید. کتابخانه استاندارد FatFs برای استفاده از FAT16-FAT32 تهیه شده است که در این پروژه از این کتابخانه استفاده شده است. در این پروژه پس از اینکه کارت میکرو SD را بروی سوکت مورد نظر قرار دهیم،  میکروکنترلر ابتدا وجود و یا عدم وجود کارت حافظه را تشخیص می دهد. سپس مقدار حجم کارت حافظه را برای کاربر تعیین می کند. سپس وجود و یا عدم وجود استاندارد فت16 – فت32 را برای کاربر تعیین می کند. کارت حافظه میکرو SD دارای آدرس صفر تا ماکزیمم مقدار حافظه می باشد. به طور کلی می توان بر روی کارت حافظه Micro SD روشی غیر از FAT16-FAT32 استفاده کرد و مستقیما بر روی آدرس صفر تا n کارت حافظه میکرو SD اطلاعات را ذخیره نمود اما در این صورت اگر کارت حافظه را به کامپیوتر متصل کنید، به دلیل عدم وجود استاندارد سیستمی FAT بر روی کارت حافظه میکرو SD کامپیوتر کارت را به صورت Mass Storage شناسایی نمی کند و پیغام فرمت کردن کارت را نمایش می دهد.

 

نحوه عملکرد کیت راه اندازی کارت میکرو SD با میکروکنترلر:

پس از فراهم شدن تغذیه برای سخت افزار ها، میکروکنترلر تمامی سخت افزار ها را راه اندازی اولیه و یا Initializing می کند. میکروکنترلر پس از راه اندازی سخت افزار ها، اطلاعات مهم پروژه را هم بر روی LCD و هم از طریق پورت سریال نمایش می دهد. میکروکنترلر سپس وجود و یا عدم وجود کارت حافظه را تشخیص می دهد. سپس مقدار حجم کارت حافظه را برای کاربر تعیین می کند. سپس میکروکنترلر وجود و یا عدم وجود استاندارد FAT را برای کاربر تعیین می کند. در صورت وجود استاندارد سیستمی FAT بر روی کارت حافظه میکرو SD، میکروکنترلر یک فایل *.txt بر روی کارت حافظه ایجاد می کند و در آن یک پیغام Welcome to MehradKit!!! را در آن می نویسد. پس از جدا کردن کارت حافظه از دستگاه و اتصال آن به کامپیوتر فایل را مشاهده خواهید نمود.

 

قابلیت های کیت خواندن و نوشتن فایل روی کارت SD:

  • نمایش تمامی فایل های موجود روی کارت حافظه میکرو SD با حجم فایل ها
  • خواندن-نوشتن فایل روی میکرو SD با فرمت FAT16-FAT32
  • نمایش اطلاعات مورد نیاز کاربر بروی LCD

 

توضیحات:

  • به زودی فایل های مورد نیاز آپلود میشود.      
محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

2 دیدگاه در “کیت نوشتن و خواندن فایل از روی Micro SD

  1. علی فنودی گفت:

    سلام نحوه خرید این کیت چگونه است

    1. گفت:

      با سلام خدمت شما.
      لطفا با شماره درج شده در بالای سایت تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.