کیت های الکترونیکی

اندازه گیری مسافت از طریق ماژول آلتراسونیک SRF05

اندازه گیری مسافت از طریق ماژول آلتراسونیک SRF05

در زیر چند نمونه عکس از کیت اندازه گیری مسافت از طریق ماژول آلتراسونیک SRF05 را مشاهده می کنید.

 

آلتراسونیک (Ultrasonic)چیست؟

آلتراسونیک (Ultrasonic) به صوتی گفته می شود که فرکانس آن بالاتر از فرکانس صوتی است که انسان توانایی شنیدن آن را دارد و معمولا فرکانس آن بالاتر از 20KHz است. در اصول اندازه گیری مسافت از طریق آلتراسونیک یا امواج صوتی ابتدا ما یک سیگنال مافوق صوت را ارسال می کنیم و سپس با زمان برگشت این سیگنال را محاسبه می کنیم. از آنجا که سرعت صوت برای ما مشخص است می توانیم فاصله جسم را اندازی گیری کنیم.

این سنسور ها به صورت دو پک فرستنده گیرنده جدا از هم و یا به صورت یک مجموعه موجود می باشند. سنسور های التراسونیک از دسته سنور های صوتی بدون تماس می باشند که با نزدیک شدن یک قطعه وجود آن را حس کرده و فعال می شوند. همانطور که قبلا گفتیم اصلاح مافوق صوت یا آلتراسونیک به موج های آلاستیکی با فرکانس بالای 20KHz گفته می شود. اساس کار این سنسور های صوتی، فرستادن و سپس دریافت انعکاس امواج بر اثر برخورد با اجسام ایجاد می شود. فرکانس امواج ایجاد شده توسط سنسور فرستنده از 20KHz تا چندین مگاهرتز است و دامنه سیگنال ارسالی در چند صد ولت و دامنه سیگنال دریافتی و یا اکو در حد میکرو ولت می باشد. در بازار این سنسور ها بر اساس برد شان به سه دسته 2 متری ، 4 متری و 7 متری یا بر اساس قطرشان تقسیم می شوند.

ماژول SRF04 دارای 4 پایه می باشد که عبارتند از VCC و Trig و Echo و GND و در این پروژه از این ماژول برای تشخیص مسافت استفاده شده است.

 

نحوه عملکرد پروژه:

پس از فراهم شدن تغذیه برای سخت افزار ها، میکروکنترلر تمامی سخت افزار ها را راه اندازی اولیه و یا Initializing می کند. میکروکنترلر پس از راه اندازی سخت افزار ها، اطلاعات مهم پروژه را هم بر روی LCD و هم از طریق پورت سریال نمایش می دهد. سپس میکروکنترلر در یک حلقه بی نهایت روند زیر را تکرار میکند. به این ترتیب که ابتدا میکروکنترلر چند سیکل پالس مربعی با فرکانس 40KHz تولید می کند و این سیگنال را به پایه Trig ماژول SRF04 می هد. سپس میکروکنترلر یکی از تایمر های خود را روشن نموده منتظر می ماند تا امواجی که سنسور آلتراسونیک ارسال کرده به شی مورد نظر برخورد نموده و مدت زمان انعکاس امواج آن را با استفاده از تایمر داخلی اندازه گیری نماید. و میکروکنترلر مقدار اندازه گیری را با استفاده از فرمول به صورت مسافت برای کاربر نمایش می دهد. نکته مهم این که سرعت صوت به دما و رطوبت محیطی که در آن انعکاس پیدا می کند، وابسته می باشد و با تغییرات دما و رطوبت سرعت صوت نیز تغییر می کند که این نکته را باید در اندازه گیری مسافت در نظر بگیریم.

 

قابلیت های پروژه:

  • اندازه گیری و نمایش مسافت توسط آلتراسونیک

 

محتویات بسته تحویلی پروژه توسط مهراد کیت:

  • سورس برنامه پروژه
  • فایل شبیه سازی پروژه با نرم افزار Proteus
  • فایل شماتیک و PCB پروژه با نرم افزارAltium Designer
  • فایل داکیومنت Word پروژه
  • نرم افزار های مورد نیاز پروژه

 

توضیحات:

  • به زودی فایل های مورد نیاز این پروژه آپلود میشود.
محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.