کیت های مخابراتی

ریموت کنترل دو کانال وای فای تحت اندروید

کنترل لوازم برقی به صورت بی سیم توسط اپلیکشین اندروید

در زیر نمونه عکس هایی از کیت ریموت کنترل وای فای تحت اندروید مهراد کیت را مشاهده می کنید.

 

وای فای چیست؟

وای فای، نامی تجاری است که توسط «اتحادیه وای فای» (Wi-Fi Alliance) ثبت شده و علامتی است که این اتحادیه به محصولاتی که مورد تأیید این اتحادیه جهت کار در شبکه محلی بی‌سیم تحت استاندارد IEEE۸۰۲٫۱۱ می‌باشد، اعطا می‌کند.

با فناوری اتحادیه «وای فای» ارتباطی با قدرتی بیشتر از بلوتوث ایجاد می‌شود. ارتباط وای-فای بیشتر بر پایه ارتباط شبکه اینترنت به صورت بی‌سیم تأکید می‌کند و همین امر باعث محبوبیت بسیار زیاد آن شده‌است. با استفاده از این تکنولوژی به راحتی در مسافرت، هواپیما و یا هتل می‌توان از طریق رایانهٔ همراه به اینترنت متصل شد.

وای-فای که همان استاندارد IEEE۸۰۲٫۱۱ است در مدل‌های ۸۰۲.۱۱g و ۸۰۲.۱۱b مورد استفاده قرار می‌گیرد و استاندارد اصلی آن IEEE802.11b است.

در این مدل حداکثر سرعت انتقال اطلاعات ۱۱Mbps است و از فرکانس رادیویی ۲/۴ گیگاهرتز استفاده می‌کند. برای سرعت بخشیدن به این استاندارد مدل دیگری نیز به نام ۸۰۲.۱۱n ایجاد شده که سرعت انتقال را حداقل تا ۲۰۰Mbps افزایش می‌دهد.

افزایش سرعت در ۸۰۲.۱۱n به دلیل استفاده از سیستم‌های چند آنتنه (MIMO)، استفاده هم‌زمان از دو محدوده فرکانسی ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز، و برخی تکنیک‌های خاص در دسترسی محیط (Medium Access-MAC) است.

برد وای-فای در حدود ۲۰ متر است. امروزه شخص برای استفاده از این نوع ارتباط بیشتر با موبایل وتبلت‌های خود که دارای این نوع خدمات است استفاده می‌کنند البته اغلب لپ تاب‌های امروزی نیز دارای آن هستند.

کسانی که می‌خواهند وای فای بر روی پی سی کامپیوتر خود داشته باشند باید ابتدا یک مودم وای فای تهیه کنند. سپس با استفاده از نوعی مودم دیگر که مانند یک سخت‌افزار بر سیستم او نصب می‌شود و توانایی گرفتن امواج را هم دارا می‌شود.

وای فای چگونه کار می کند؟

در شکل زیر نمای فرمت فریم های پروتکل وای فای را مشاهده می کنید.

وای فای بدون هیچ گونه ارتباط کابلی بین فرستنده و گیرنده کار می کند. ارتباط بین فرستنده و گیرنده از طریق فرکانس رادیویی صورت می گیرد.

فرکانس رادیویی در یک طیف الکترومغناطیسی مشخصی برای انتشار اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. پایه و اساس هر شبکه بی سیم اکسس پوینت (AP Access Point) ها هستند، وظیفه اصلی اکسس پوینتها انتشار سیگنال شبکه بی سیم است.

کامپیوترها و دستگاه های دیگر این سیگنال را دریافت می کنند و از طریق اکسس پوینت به شبکه (و اینترنت) وصل می شوند.

کامپیوترها و سایر ابزارهایی که قصد وصل شدن به شبکه وای فای را دارند باید به تجهیزات اتصال به شبکه های بیسیم مجهز شده باشند، مانند کارت شبکه ی بی سیم. کارت شبکه بی سیم در لپتاپها و تلفنهای هوشمند به طور پیشفرض تعبیه شده و امکان اتصال آنها را به شبکه های بی سیم فراهم می کند.

امنیت در وای فای:

می‌توان گفت امنیت شبکه بی‌سیم (وای-فای) نسبت به شبکه سیمی پایین‌تر است؛ زیرا:

بعضی افراد با نحوه صحیح پیکربندی وای-فای آشنایی ندارند و از الگوریتم‌های رمزگذاری قدیمی، مانند محرمانگی معادل سیمی(WEP) استفاده می‌کنند.

الگوریتم رمزگذاری WEP یکی از ضعیف‌ترین روش‌های رمز گذاری است. این نوع رمز گذاری را نسبت به طول رمز و ترافیک شبکه می‌توان در مدت نسبتاً کوتاهی شکست. برخی از نسخه‌های WPS هم از امنیت خوبی برخوردار نیستند.

در وای-فای شنود اطلاعات نیاز به سخت‌افزار پیچیده‌ای ندارد و از دور امکان‌پذیر است؛ زیرا سیگنال‌های وای-فای در فضا حرکت می‌کنند. یکی از این روش‌های متداول Sniffing است.

یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارهای تحت ویندوز برای Sniff شبکه، Cain نام دارد. البته شنود در این روش زمانی اجرا خواهد شد که نفوذگر به شبکه بی‌سیم متصل باشد. روش دیگر نیز ساخت یک نقطهٔ دسترسی بی‌سیم جعلی است.

با استفاده از نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مسدود کننده (WIFI jammer)، نفوذگر بدون نیاز به رمز عبور توانایی قطع ارتباط وای-فای را دارد.

پشتیبانی وای فای:

وای فای توسط ابزارها و برنامه های بسیار زیادی پشتیبانی می شود. از کنسولهای بازی گرفته تا تلفنهای هوشمند. همینطور تقریبا همه سیستم عاملها هم از وای فای پشتیبانی می کنند.

سازمان Wi-Fi Alliance بعد از آزمایش و بررسی به ابزارهای وای فای اعتبارنامه وای فای Wi-Fi Certified می دهد. همه دستگاه هایی که این اعتبارنامه را داشته باشند قابلیت اتصال به همدیگر را دارند، فرقی هم نمی کند که چه شرکتی سازنده دستگاه باشد.

هر وسیله ای که قابلیت اتصال به وای فای را داشته باشد و اعتبارنامه Wi-Fi Certified را دریافت نموده باشد می تواند به هر اکسس پوینتی که اعتبارنامه وای فای را دریافت کرده وصل شود. دستگاه هایی که اعتبارنامه را دریافت کرده اند با قرار دادن نشان اعتبارنامه بر روی بسته بندی مشخص می شوند.

 

توضیح قطعات مهم کیت:

در کیت ریموت کنترل وای فای تحت اندروید، با استفاده از تکنولوژی WIFI و سیستم عامل اندروید و با استفاده از ماژول های موجود در بازار که قابل راه اندازی با میکروکنترلر ها می باشند، یک سیستم کنترل کننده لوازم الکتریکی یا خانه هوشمند طراحی شده است.

در این کیت با استفاده از یک گوشی Smart Phone می توانیم با استفاده از پروتکل UDP و یا TCP چندین عدد رله و چندین عدد ای ای دی را کنترل کنیم. برای برقراری ارتباط با ماژول ESP8266 که یک ماژول WiFi می باشد، از مجموعه دستورات AT Command استفاده می کنیم.

این ماژول شامل یک آنتن مایکرو استریپ روی برد می باشد. تمامی Command های ماژول WIFI مدل ESP8266 در دیتاشیت آن آورده شده است. با استفاده از این Command ها می توان از تمامی امکانات ماژول استفاده نمود.

 

نحوه عملکرد کیت:

پس از فراهم شدن تغذیه برای سخت افزار ها، میکروکنترلر تمامی سخت افزار ها را راه اندازی اولیه می کند. میکروکنترلر ماژول ESP8266 را در مد Access Point راه اندازی می کند و تنظیمات مربوط به Connection و نوع آن را برای ماژول تعریف می کند.

سپس میکروکنترلر نام SSID و Password آن را برای ماژول که در مد Access Point راه اندازی شده است، تعریف می کند. میکروکنترلر IP ماژول را که در مد Access Point قرار دارد به صورت دلخواه تغئیر می دهد و آماده می شود تا نود های دیگر به عنوان Station یا Client به آن متصل شوند.

پس از انجام این تنظیمات میکروکنترلر منتظر گرفتن اطلاعات در مد UDP و یا TCP می شود. از طریق یک گوشی Smart Phone یا گوشی هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید و نرم افزار مربوطه می توانیم از طریق WiFi در مد UDP و یا TCP به سخت افزار میکروکنترلر متصل شده و رله ها و LED های برد را کنترل کنیم.

در این کیت همان طور که در عکس ها مشاهده می کنید، می توانیم دو عدد رله و دو عدد LED را از طریق استاندارد UDP و یا TCP خاموش یا روشن کنیم. همچنین می توانیم از مد Web Server نیز در پروژه استفاده کنیم.

 

قابلیت های کیت:

  • کنترل دو عدد رله و دو عدد LED از طریق گوشی Android
  • ارسال و دریافت اطلاعات WiFi با میکروکنترلر در مد UDP
  • ارسال و دریافت اطلاعات WiFi با میکروکنترلر در مد TCP
  • ارسال و دریافت اطلاعات WiFi با میکروکنترلر در مد Web Server
  • نمایش اطلاعات مورد نیاز کاربر بروی LCD
  • نمایش وضعیت های مختلف سیستم توسط نمایشگر های LED

 

برای مشاهده و خرید محصول مشابه با قابلیت های بیشتر کلیک کنید

محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.