کیت های قدرت

کیت کسینوس فی متر دیجیتال توسط میکروکنترلر

 

کیت اندازه گیری ضریب توان و یا کسینوس فی متر دیجیتال توسط میکروکنترلر

 

کسینوس فی متر (ضریب توان) چیست:

کسینوس فی متر نام دستگاهی می باشد که می تواند مقدار ضریب توان را به ازای بارهای مختلف نمایش دهد.

ضریب توان در یک سیستم الکتریکی AC اصطلاحی است که به نسبت توان واقعی به توان ظاهری گفته می‌شود و مقداری بین ۰ تا ۱ دارد.

توان واقعی در واقع توانایی یک مصرف ‌کننده برای تبدیل انرژی الکتریکی به دیگر شکل‌های انرژی را نشان می‌دهد در حالی که توان ظاهری در اثر وجود اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان مصرف کننده پدید می‌آید.

کم بودن ضریب توان در یک مصرف کننده (بزرگ بودن توان ظاهری نسبت به توان واقعی) موجب می شود بار ظرفیت توانی بیشتری از شبکه اشغال کند ولی توان مفید کمتری نسبت به توان اشغال کرده از شبکه داشته باشد.

این در حالی است مصرف کننده ها باید هزینه ظرفیت اشغال شده از شبکه را بپردازد. اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان مصرف کننده در اثر القایی بودن و یا خازنی بودن مصرف کننده به وجود می آید.

 

اصول اندازه گیری مقدار اختلاف فاز با روش آشکارسازی عبور از صفر:

برای اندازه گیری اختلاف فاز بین سیگنال ولتاژ و سیگنال جریان بار باید سیگنال سینوسی برق شهر که دارای مقدار موثر 220 ولت و فرکانس 50 هرتز می باشد را از طریق یک مدار مبدل تبدیل به یک سیگنال مربعی قابل فهم برای میکروکنترلر کنیم.

به این مدار، مدار Zero Cross یا آشکار ساز عبور از صفر سیگنال می گویند.

همچنین برای جریان بار نیز باید یک مدار Zero Cross طراحی شود. برای ساخت مدار Zero Cross جریان از یک CT یا ترانسفورمر جریان استفاده می کنیم.

پس از اینکه هم سیگنال ولتاژ بار و هم سیگنال جریان بار را به صورت مربعی و قابل فهم برای میکروکنترلر تبدیل کردیم، این دو سیگنال را به دو پین وقفه خارجی یا External Interrupts میکروکنترلر اعمال می کنیم.

سپس با استفاده از یک تایمر می توانیم مقدار اختلاف زمانی بین دو سیگنال را اندازه گیری نمائیم و آن را تبدیل به فاز نموده و در نهایت مقدار ضریب توان بار را محاسبه نمائیم.

 

نحوه عملکرد کیت کسینوس فی متر:

پس از فراهم شدن تغذیه برای سخت افزار ها، میکروکنترلر تمامی سخت افزار ها را راه اندازی اولیه و یا Initializing می کند. پس از اتصال کابل پورت USB کامپیوتر به پورت USB برد آموزشی پیغام Found New Hardware توسط کامپیوتر نشان داده می شود.

کاربر از طریق درایور موجود روی برد آموزشی AVR را به صورت یک Virtual Communication Port به کامپیوتر معرفی می کند.

از این لحظه برای ارتباط با برد نیاز به یک واسط سریال نخواهیم داشت و به صورت مستقیم از طریق پورت USB با AVR ارتباط برقرار خواهیم نمود.

با استفاده از یکی از نرم افزار سریال (Hyper Terminal و یا Docklight) می توانیم از طریق پورت سریال مجازی شناخته شده توسط کامپیوتر این کار را انجام می دهیم.

در این زمان میکروکنترلر اطلاعات مورد نیاز را برای کاربر نمایش می دهد. در شکل فوق این اطلاعات را مشاهده می کنید.

 

قابلیت های کیت:

  • اندازه گیری مقدار اختلاف فاز ولتاژ و جریان بار
  • اندازه گیری ضریب توان بار

 

توضیحات:

  • به زودی فایل های مربوط به این پروژه آپلود میشود.
محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.