کیت های کنترل

کیت اعلام نشتی گاز شهری و دود توسط MQ2

 

سنسورهای گاز سری MQ :

این سنسور ها دارای 6 پایه می باشند. همانطور که در نقشه و شماتیک مدار در زیر می بینید، پایه های کناری 2 به 2 به هم متصل شده اند. 2 پایه مرکزی پایه هایی اند که مربوط به گرمکن سنسور است و با تغییر میزان گاز مورد نظر جریان عبوری از آن تغییر کرده و نهایتا خروجی مورد نظر شما تغییر می کند .

 

این سنسور ها از نظر کارایی و نحوه استفاده نیز بسیار ساده می باشند. همانطور که درشکل بالا می بینید یک هیتر برای گرم شدن سنسور هست که پایه Vh مربوط به آن می باشد و باید به آن ولتاژ ۵ ولت وصل نمائید تا هیتر شما روشن شود دراین صورت سنسور شما کمی گرم می شود که جای نگرانی نیست.

اما پایه دیگر Vc نام دارد، که معمولا به آن ولتاژ ۵ ولت وصل می شود، البته در سنسور های مختلف این ولتاژ تغییر می کند که با افزایش گاز میزان هدایت در سنسور افزایش یافته و ولتاژ خروجی در پایه Vrl تغییر می کند و با افزایش گاز ولتاژ خروجی نیز افزایش پیدا می کند که با وصل آن به adc میکروکنترلر می توان ولتاژ را اندازه گرفت و در هنگام افزایش گاز و افزایش ولتاژ خروجی ، میکروکنترلر دستورات مورد نظر را برای پردازش مورد نظر انجام دهد.

این سنسورها شیمیایی هستند و برای فعال شدن آنها از یک هیتر داخلی استفاده شده است. در نتیجه هر چه این سنسور ها مدت زمان بیشتری روشن باشند، دقت و حساسیت آن بیشتر است.

در ابتدای اتصال این سنسورها به ولتاژ 5 ولت، ولتاژ خروجی آن از ۵ ولت شروع به کم شدن می کند و نهایتا بعد از مدت زمان حدود یک ساعت به یک سطح ولتاژ نسبتا ثابت می رسد که حدودا برابر ۱٫۲ تا ۲٫۴ ولت که برای هرکدام از سنسورها حتی با یک شماره برابر هم این مقدار متفاوت است.

این کم شدن ولتاژ در طول ادامه دارد و بعد از ۲۴ ساعت روشن بودن مداوم  تقریبا تغییری در ولتاژ خروجی نخواهیم داشت.

عمر این سنسورها حدود ۵ سال است، در صورت قرار نگرفتن در معرض گرد و خاک و رطوبت. دما و رطوبت و همچنین میزان ریپل تغذیه نیز روی طول عمر این سنسور ها تاثیر دارد.

هنگام اتصال سنسور برای اولین بار این سنسور ها بوی سوختن می دهند که ناشی از حرارت هیتر است. در زیر نام سنسور ها و نوع گازهایی که تشخیص می دهند، نوشته شده است.

 

سنسور MQ-2 حساس به کلیه گازهای مشتعل و دود

سنسور MQ-3 حساس به گازهای طبیعی- متان

سنسور MQ-4 حساس به گازهای طبیعی- متان

سنسور MQ-5 حساس به گازهای LPG – گازهای طبیعی – گازهای ایجاد شده از سوختن

سنسور MQ-6 حساس به گازهای  LPG – Propane – ISO-Butane

سنسور MQ-7 حساس منواکسید کربن

سنسور MQ-8 حساس به هیدروژن و گازهای ایجاد شده از سوختن

سنسور MQ-9 حساس به کلیه گازهای مشتعل و CO

سنسور MQ214 حساس متان

سنسور MQ216 حساس به کلیه گازها و گازهای ایجاد شده از سوختن

سنسور MQ306A حساس به گازهای LPG – گازهای طبیعی – گازهای ایجاد شده از سوختن

سنسور MQ307A حساس منواکسید کربن

سنسور MQ309A حساس به کلیه گازهای مشتعل و CO

 

نحوه عملکرد کیت:

پس از فراهم شدن تغذیه برد آموزشی، میکروکنترلر تمامی سخت افزارها را راه اندازی اولیه و یا Initializing می کند.

سپس میکروکنترلر اطلاعات مهم پروژه را بروی  LCD برای کاربر نمایش می دهد. میکروکنترلر  3 دقیقه زمان برای پایدار شدن و کالیبره کردن سنسور گاز MQ2 را آغاز نموده و پس ازاتمام سه دقیقه مقدار غلظت گازهای خطرناک شامل متان (CH4) و مقدار دود موجود در محیط را بروی LCD نمایش می دهد. 

درصورتی که مقدار گاز های خطرناک از حد مجاز تجاوز نمایند، میکروکنترلر یک بازر را به صورت هشدار صوتی روشن نموده و یک رله که برای یک خروجی قدرت می باشد فعال می نماید.

کاربر توسط رله خروجی می تواند یک وسیله برقی را روشن نموده و یا به عنوان نمونه شیر برقی گاز را قطع نماید.

 

قابیلت های کیت تشخیص گاز شهری و دود:    

  • تشخیص و نمایش مقدار گازهای متان (CH4) و مقدار دود محیط
  • خروجی قدرت برای تجاوز مقدار گازهای خطرناک
  • قابلیت اتصال به پورتUSB  و ارتباط گرافیکی با کامپیوتر

 

توضیحات:

  • به زودی فایل های مربوط به این پروژه آپلود میشود.
محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.