کیت های قدرت

کیت کنترل سرعت موتور های یونیورسال و فن

 

کیت درایور و کنترل سرعت موتور های AC یونیورسال و فن

موتور های یونیورسال:

موتور الکتریکی: نوعی ماشین الکتریکی است که الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته‌ است، توسط ژنراتور انجام می‌شود. این دو وسیله بجز در عملکرد، مشابه یکدیگر هستند.

اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترومغناطیس کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی الکترواستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار می‌کنند، هم وجود دارند.

يكي از انواع موتورهاي DC ميدان سيم پيچي شده موتور يونيورسال است. اسم اين موتورها از اين واقعيت گرفته شده‌است كه اين موتورها را مي‌توان هم با جريان DC و هم AC بكار برد، اگر چه كه اغلب عملاً اين موتورها با تغذيه جريان متناوب كار مي‌كنند.

اصول كار اين موتورها بر اين اساس است كه وقتي يك موتور DC ميدان سيم پيچي شده به جريان متناوب وصل مي‌شود، جريان هم در سيم پيچي ميدان و هم در سيم پيچي آرميچر (و در ميدانهاي مغناطيسي منتجه) هم ‌زمان تغيير مي كند و بنابراين نيروي مكانيكي ايجاد شده همواره بدون تغيير خواهد بود.

در عمل موتور بايستي به صورت خاصي طراحي شود تا با جريان متناوب سازگاري داشته باشد (امپدانس/راكتانس بايستي مدنظر قرار گيرند) و موتور نهايي عموماً داراي كارايي كمتري نسبت به يك موتور معادل DC خالص خواهد بود.

مزيت اين موتورها اين است كه مي‌توان تغذيه AC را روي موتورهايي كه داراي مشخصه‌هاي نوعي موتورهاي DC هستند بكار برد، خصوصاً اينكه اين موتورها داراي گشتاور راه اندازي بسيار بالا و طراحي بسيار جمع و جور در سرعت‌هاي بالا هستند.

جنبه منفي اين موتورها تعمير و نگهداري و مشكل قابليت اطمينان آنهاست كه به علت وجود كموتاتور ايجاد مي‌شود و در نتيجه اين موتورها به ندرت در صنايع مشاهده مي‌شوند، اما عمومي ‌ترين موتورهاي AC در دستگاه‌هايي نظير مخلوط كن و ابزارهاي برقي خانگي و جارو برقی مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

 

درایو موتور چیست:

درایو یا اینورتر یا کانورتور فرکانس و یا کنترل کننده دور موتور برای تنظیم دور الکتروموتورها استفاده میگردد. درایوها وظیفه “کنترل دور موتور” را بر عهده دارند. درایوها قادرند دور موتور را از صفر تا چندین برابر دور نامی موتور و بطور پیوسته تغییر دهند.

کنترلر موتور ميتواند به صورت دستي يا اتوماتيک يک موتور را راه اندازي يا متوقف کند ، رو به جلو يا عقب (راست گرد چپ گرد ) حرکت دهد. و يا با سرعت و گشتاور تنظيم شده اي به حرکت در آورده و در مقابل اضافه بار و فالتها محافظت کند.

دامنه استفاده از کنترلر موتور بسته به کاربردهاي مختلف از مصارف معمول نظير کامپيوتر ، ماشین فاکس ، سيستمهاي گرمايش و سرمايش تا مصارف صنعتي پيچيده مانند خطوط توليد روباتيک ميتواند باشد.

درايوها در کاربردهاي مختلف مانند سیستمهای سروو يا کنترل کننده دور موتور با فیدبک در الکتروموتورهاي AC و DC استفاده ميگردد. درايوهای دور موتور ميتوانند دور موتور را به صورت پيوسته از صفر تا چندين برابر دور نامي تغيير دهند. تنظيم دور در الکتروموتورها علاوه بر کاربردهاي فراوان در پروسه هاي صنعتي، منجر به صرفه جوئي مصرف انرژي هم ميگردد.

علاوه بر آن درايوها در راه اندازي موتور جريان شروع کار و استارت موتور از شبکه را به ميزان زيادي کاهش ميدهند. بطوريکه اين جريان خيلي کمتر از جريان اسمي موتور است.

درایوها میتوانند موتور را بطور نرم و کاملا کنترل شده استارت و استپ نمایند. زمان استارت و استپ را میتوان بدقت تنظیم نمود. این زمانها میتوانند کسری از ثانیه و یا صدها دقیقه باشد. توانائی درایو در استارت و استپ نرم موجب کاهش قابل ملاحظه تنشهای مکانیکی در کوپلینگها و سایر ادوات دوار میگردد.

درایوها تجهیزاتی هستند که از قطعات الکترونیکی مانند : تریستورها ، IGBT و … ساخته شده اند و از آنها برای کنترل ولتاژ یا کنترل فرکانس استفاده می شود. علاوه براین در کاربرهایی مانند جرثقیل ها ، آسانسورها و ……… که عدم موجود ضربه در راه اندازی و توقف موتور از اهمیت ویژه ای برخورداراست، استفاده از درایو اجتناب ناپذیر می شود .

 

مزاياي استفاده از كنترل كننده هاي دور موتورهاي الكتريكي

  • عمر مفيد بالا (به دليل استفاده از مدارات الكترونيك قدرت)
  • توانائي درايو در بازگرداندن انرژي مصرفي در ترمزهاي مكانيكي و يا مقاومت هاي الكتريكي به شبكه
  • كاهش جريان راه انداز كشيده شده از شبكه (جريان راه اندازي كمتر از 10 درصد جريان نامي مي شود)
  • كاهش مصرف انرژي در سيستم هاي داراي فن (در گذشته با وجود موتور هاي دور ثابت، كنترل جريان سيال با دمپرها صورت مي گرفت)
  • كاهش تنش هاي الكتريكي (به دليل راه اندازي و توقف نرم) و در پي آن كاهش تنش هاي مكانيكي و اين خود باعث كاهش هزينه هاي تعمير و نگهداري مي شود.
  • افزايش دامنه تغييرات ممكن براي سرعت موتور نسبت به روش هاي مكانيكي
  • اضافه شدن امكانات نرم افزاري براي مديريت عملكرد كنترل دور

 

توضیحات کیت درایور موتور های یونیورسال:

کیت فوق یک درایو موتور یونیورسال می باشد. با استفاده از این کیت می توان با استفاده از یک ریموت کنترل مادون قرمز موتور های یونیورسال و یا یک فن را کنترل کامل نمود.

با استفاده از ریموت کنترل می توان سرعت موتور را کم و یا زیاد نمود. در این کیت برای راحتی کار از یک نمایشگر کریستال مایع LCD مدل کارکتری برای نمایش اطلاعات مورد نیاز کاربر و نمایش وضعیت های مختلف سیستم استفاده شده است.

 

نحوه عملکرد کیت:

پس از فراهم شدن تغذیه توسط کلید ON/OFF ورودی، برای سخت افزار ها، میکروکنترلر تمامی سخت افزار ها را راه اندازی اولیه و یا Initializing می کند.

سپس میکروکنترلر اطلاعات کلی کیت را برای کاربر از طریق پورت سریال و LCD کاراکتری نمایش می دهد.

میکروکنترلر پس از دریافت این لبه یک تایمر را روشن نموده و سیگنال PWM را به خروجی می دهد.

کاربر با استفاده از کلید و ریموت کنترل مادون قرمز می تواند سرعت موتورهای یونیورسال و یا یک فن AC را خاموش روشن نموده و یا سرعت آن را کنترل نماید.

میکروکنترلر در هر مرحله از کار اطلاعات مورد نیاز کاربر را بروی LCD نمایش دهد.

 

قابلیت های کیت:

  • کنترل سرعت موتور های یونیورسال تا توان 1000 وات
  • کنترل کیت از طریق ریموت کنترل مادون قرمز
  • کلید های فشاری برای کنترل سرعت موتور
  • نمایشگر LCD برای نمایش اطلاعات مورد نیاز کاربر
  • نمایشگر های LED برای نمایش وضعیت های مختلف کاری

 

توضیحات:

  • به زودی فایل های مربوط به این پروژه آپلود میشود.
محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.