کیت های الکترونیکی

برد آموزشی میکروکنترلر های AVR

برد آموزشی میکروکنترلر های AVR

 

برد آموزشی یا استارتر کیت چیست:

استارتر کیتها مدارات الکترونیکی آموزشی هستند که به صورت سورس باز ارائه می شوند تا به دانش آموزان و دانش جویان در یادگیری الکترونیک با زبانی متفاوت و ساده در یادگیری الکترونیک کمک کنند.
در ادوار گذشته بردهای الکترونیکی موسوم به “کیت آموزشی” به نوعی در یادگیری الکترونیک و تشویق کودکان و دانش آموزان به الکترونیک نقش ایفا می کردند اما رفته رفته و با پیشرفت الکترونیک و با به روی کار آمدن میکروکنترلر ها این بردها دیگر محبوبیت گذشته را ندارند.

برد آموزشی میکروکنترل های خانواده AVR، یک کیت آموزشی می باشد، که شامل بعضی از قطعات الکترونیکی مانند نمایشگر ، سنسور، موتور و … می باشد. بر روی برد آموزشی یک پردازنده وجود دارد که تمامی قطعات یا سخت افزار ها را راه اندازی می کند و می تواند با آن ها ارتباط برقرار کند و آن ها را کنترل کند. در این کیت از یک میکروکنترلر AVR استفاده شده است. برد آموزشی میکروکنترلر AVR ، به کاربران تازه کار کمک می کند تا بدون نیاز به دانش طراحی سخت افزار بتوانند، با سخت افزار های موجود در بازار کار کنند و ایده های خود را پیاده سازی کنند.

میکروکنترلر AVR چیست:

میکروکنترلر یک مدار مجتمع یا چیپ الکترونیکی است که دارای CPU,حافظه رم ، رام و تعدادی ورودی خروجی قابل برنامه ریزی است. میکروکنترلر ها در واقع یک میکروکامپیوتر هستند که برای مصارف خاصی برنامه ریزی می شوند. میکرو کنترلر ها در انواع مختلف و برای مصارف مختلفی تولید می شوند. میکروکنترلر ها توسط کاربر قابل برنامه ریزی هستند که طبق برنامه کاربر می تواند تعریف کند اگر شرایط خاصی در ورودی اتفاق افتاد ، در خروجی اتفاق خاصی بیفتد.

AVR در ابتدا یک خانواده از میکروکنترلر های ۸ بیتی بود که در سال ۱۹۹۶ برپایه معماری تغییر یافته هاروارد طراحی و ساخته شد و توسط شرکت Atmel روانه بازار های جهانی شد. این میکروکنترلر یکی از پرفروش ترین میکروکنترلر ها در کل جهان به شمار می آید و تاکنون در پروژه های کثیر علمی ، تحقیقاتی و تجاری گوناگونی به کارگرفته شده است.

AVR سری های مختلفی را شامل می شود و فرآیند توسعه این خانواده از میکروکنترلر ها همچنان ادامه دارد. از شناخته شده ترین سری های AVR می توان به سری Attiny,Atmega,AtXmega اشاره نمود. در حال حاضر AVR در سری های مختلف و متنوعی با توان های پردازشی گوناگون ، ظرفیت های حافظه ای مختلف و سرعت پردازش متفاوت در بازار های جهانی موجود است. اما چیزی که در حال حاضر در کشورمان به صورت عمومی و گسترده استفاده می شود ، سری Atmega از خانواده AVR است که به علت قیمت مناسب و توان پردازش بالا مورد استقبال قرار گرفته است.

 

 

نحوه عملکرد کیت:

پس از اتصال تغذیه به برد آموزشی، میکروکنترلر تمامی قطعات برد آموزشی را راه اندازی اویله می کند. میکروکنترلر ابتدا تمامی قطعات را تست نموده و پس از فیدبک گرفتن از نحوه عملکرد قطعات بر روی LCD کارکتری وضعیت عملکرد کلیه قطعات را نمایش می دهد. سپس میکروکنترلر طبق تعریفی که در برنامه وجود دارد عملکرد سخت افزار ها را برای کاربر نمایش می دهد. سپس میکروکنترلر طبق تعریف برنامه تمامی سخت افزار ها شامل، سرعت و جهت استپر موتور، تغییر متن و یا عکس LCD گرافیکی، تغییر متن LCD کارکتری، تغییر متن دات ماتریکس LED، تغییر وضعیت LED ها، خواندن وضعیت پوش باتن های فشار داده شده، ارتباط سریال با پورت سریال کامپیوتر را با سرعت بالا کنترل می کند. برای راحتی کار کاربر در این پروژه از یک زیف سوکت استفاده شده است، تا کاربر بتواند براحتی میکروکنترلر مورد نظر خود را انتخاب کند.

 

قابلیت های کیت:

  • راه اندازی و کنترل سرعت و چرخش استپر موتور

  • راه اندازی و نمایش متن و تصویر بر روی LCD گرافیکی

  • راه اندازی و نمایش متن بر روی LCD کارکتری

  • راه اندازی و تغیر نمایشگر های LED

  • راه اندازی و نمایش متن بر روی دات ماتریکس

  • راه اندازی و خواندن مقدار سنسور دمای LM35

  • راه اندازی و خواندن مقدار سنسور نور LDR

  • خواندن پوش باتن های فشرده شده

  • ارتباط سریال و ارسال-دریافت اطلاعات از پورت سریال کامپیوتر

  • خروجی برای کنترل سرعت موتور های DC

  • کنترل  دامنه و فرکانس خروجی PWM میکروکنترلر

  • قابلیت تعویض بسیار آسان میکروکنترلر برد آموزشی

 

محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.