کیت های کنترل

استارتر کیت حضور غیاب تحت شبکه وای فای

کیت آموزشی حضور غیاب تحت شبکه وای فای توسط  ESP8266 و RC522

در زیر چند نمونه عکس از کیت ساخت سیستم حضور غیاب تحت شبکه وای فای توسط ESP8266 و RC522 را مشاهده می کنید.

ماژول ESP8266:

ماژول ESP8266 داری یک میکروکنترلر 32 بیتی داخلی با حافظه فلش 4 تا Mbit 32 و سرعت MHZ 80 است.

– این ماژول قابلیت برنامه ریزی مجدد دقیقا مشابه یک میکروکنترلر را دارد.

– ورژن های مختلفی از این ماژول در بازار وجود دارد (تقریبا 14 نوع ) که بسته به ورژن آن از ارتباطات جانبی متنوع ازجمله پین های ورودی خوروجی (GPIO) , ارتباط سریال (UART ,SPI,I2C و.. ) پشتیبانی می کنند.

– ماژول ESP8266 هم در مد Station و هم در مد Access Point قابل پیکربندی است.

 

 

توصیف پایه ها:

– TX /RX:این دو پین جهت ارتباط سریال UART بادستگاه های خارجی است.

– GPIO2/GPIO0 :این پین های ورودی و خرجی ماژول است . می توان مستقیما این پین ها را یک کرد و یا از بیرون مقدار پین را خواند. همچنین از پین های GPIO0 و GPIO15 برای ورود به حالت برنامه ریزی استفاده می شود.

-CH_PD : این پین برای فعال کردن ماژول استفاده می شود و باید یک باشد.

-ADC : از این پین برای خواندن یک مقدار آنالوگ استفاده می شود.

-RESET : از این پین برای ریست کردن ماژول استفاده می شود.در حالت عادی این پین با یک مقاومت 10k به VCC وصل شود.

-VCC: پین تغذیه ماژول است که باید به ولتاژ 3.3 ولت وصل شود.

نکته مهم: برای تغذیه این مدار حتما باید از ولتاژ 3.3ولت استفاده شود.در صورت استفاده از ولتاژ 5 ولت قطعا ماژول را خواهد سوخت. همچین پین های ورودی نیز تحمل ولتاژ 5 ولت را ندارند.

-GND: این پایه باید به GND مدار وصل شود.

برای برقراری ارتباط با ماژول ESP8266 ، از پروتکل AT Command استفاده می کنیم. این ماژول شامل یک آنتن مایکرو استریپ روی برد می باشد. تمامی Command های ماژول WIFI مدل ESP8266 در دیتاشیت آن آورده شده است. با استفاده از این Command ها می توان از تمامی امکانات ماژول استفاده نمود.

 

ماژول RC522:

ماژول RC522 یک ماژول RFID است، که برای خواندن و نوشتن روی تگ های RFID با فرکانس 13.5مگا هرتز (که اصطلاحا به این کارت ها MIFARE یا مایفر می گویند) استفاده می شود.یکی از تفاوت مایفر با تگ های معمولی که در فرکانس 125 کیلو هرتز کار می کنند، در این است که در کارت های مایفر می توان اطلاعات را بروی کارت با سرعت بالایی ذخیره کرد و از آن خواند، در صورتی که کارت های RFID فرکانس 125 کیلو هرتز فقط دارای یک کد یونیک قابل خواندن هستند و نمی توان روی آن ها اطلاعات جدید نوشت.

 

ماژول های RFID به منظور خواندن و نوشتن کارت های مغناطیسی مورد استفاده قرار میگیرند. کارت های مغناطیسی امروزه در زندگی روزمره ما به وفور در دستگاه های مختلفی استفاده می گردند. دستگاه های حضور و غیاب، کارخانجات، انبارداری، مترو و در بسیاری از مواردی که نیاز می باشد هر فرد یک کارت شناسایی الکترونیکی داشته باشد از این ماژول ها استفاده می گردد. کارت ها (تگ ها) تشکیل شده اند از یک چیپ کوچک به همراه یک سیم پیچ که معمولاً درون یک محفظه پلاستیکی قرار میگیرند. این پلاستیک می تواند بصورت کارت، جا کلیدی، اسباب بازی، سکه ای یا هر شکل دیگری باشد. با نزدیکتر کردن تگ به ماژول های RFID امواج مغناطیسی ماژول سیم پیچ تگ را  قطع کرده و از این طریق کد مربوط به تگ خوانده می شود. هر بار که یک تگ خوانده شود، عبارت مربوط به تگ از طریق پروتکل مربوط  ارسال می گردد.
ماژول های معمولی فقط قادر به خواندن اطلاعات تگ بوده و محدوده کاری آنها 125 کیلوهرتز می باشد. ولی این ماژول در محدوده فرکانسی 13.56مگا هرتز کار کرده و علاوه بر خواندن اطلاعات می تواند اطلاعات جدیدی را بر روی کارت ذخیره نماید. تگ های این نوع از ماژول ها با نام مایفر در بازار به فروش می رسند و با کارت هایی که فقط قابلیت خواندن را دارند فرق داشته و شما را قادر می سازد هر اطلاعاتی را نسبت به میزان حافظه تگ بر روی آن ذخیره نمایید.
کارت های معمولی که فقط امکان خواندن اطلاعات آنها موجود می باشد به عنوان یک کد شناسایی بوده و همیشه اطلاعات اصلی از طریق سرور اصلی نسبت به کد شناسایی شده فراخوانده می شود. ولی در کارت های مایفر شما می توانید در هر ارتباط اطلاعات مورد نظر خود را بصورت کد گذاری شده بر روی کارت انتقال داده و دیگر نیازی به سرور مخصوص اطلاعات نبوده و خود کارت می تواند اطلاعات مربوط به خود را حمل کند. این سیستم در کارت هایی اتوبوس، مراکز خرید ، مترو و هر جایی که اطلاعات کارت تغییر می یابد استفاده می گردد.

ویژگی های این ماژول به اختصار توضیح داده می شود:

  • تراشه با حساسیت بسیار بالا ساخت شرکت فیلیپس
  • ارتباط با میکروکنترلر از طریق پروتکل SPI
  • ولتاژ مصرفی 3.3 ولت
  • جریان مصرفی بسیار پایین 13 الی 26 میلی آمپر
  •  فرکانس کاری 13.56Mhz
  • سرعت انتقال اطلاعات 10Mbit/s
  • فاصله تگ تا ماژول جهت تبادل اطلاعات 8 الی 10 سانتی متر
  • ابعاد بسیار کوچک 4 در 6 سانتی متر

 

نحوه عملکرد استارتر کیت حضور غیاب:

پس از فراهم شدن تغذیه برای سیستم، میکروکنترلر تمامی سخت افزار های سیستم را راه اندازی اولیه و یا Initializing می کند.

پس از آن میکروکنترلر ، ماژول وای فای ESP8266 را در مد Access Point راه اندازی می کند. در این لحظه یک شکبه وای فای با نام دلخواه ایجاد می شود. نام این شبکه وای فای توسط کاربر در برنامه قابل تغئیر می باشد. میکروکنترلر سپس IP و Port ماژول وای فای را تعئین می کند.

بلافاصله پس از این که کاربری کارت RFID خود را بروی ماژول RC522 قرار دهد، میکروکنترلر یک کانکشن با گوشی اندروید که به عنوان یک کلاینت به ماژول ESP8266 متصل شده است، برقرار می کند و UID کارت را به گوشی هوشمند ارسال می کند. مد ارتباطی می تواند TCP و یا UDP باشد.

 

قابلیت های کیت:

  • نمایش UID کارت های RFID توسط وای فای بروی گوشی هوشمند
  • ارتباط با گوشی اندروید توسط ماژول وای فای ESP826

 

توضیحات:

  • به زودی فایل های مورد نیاز آپلود میشود.
محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.