کیت های الکترونیکی

کیت تابلو روان 8*32 با قابلیت اتصال به USB

 

کیت تابلو روان 8 در32 با قابلیت اتصال مسقیم به USB

 

دات ماتریکس:

دات ماتریکس ها از تعدادی LED که با فاصله اندک در بسته بندی های مختلف کنار هم چیده شدند، ساخته می شوند. دات ماتریکس ها معمولا در ابعاد 8×8 یا 5×8 پیکسل در بازار یافت می شوند.

از دات ماتریکس ها معمولا برای ساخت نمایشگرهای LED با کیفیت استفاده می شود. نحوه چینش LED ها در تصاویر زیر آورده شده است. دات ماتریکس ها معمولا ترتیب مناسبی در چینش پایه ها ندارند و سطر و ستون ها به ترتیب زیر می باشند.

 

 

کاربرد دات ماتریکس ها:

در صنعت از دات ماتریکس ها برای نمایش حروف، اعداد و کاراکترهای استانداد دیگر و گاهی اشکال و تصاویر استفاده می شود. همین تابلو های روان LED  نوعی دات ماتریکس می باشند. در بانک ها اگر به سیستم تقویم دیجیتال و یا سیستم نوبت دهی دقت کنید دات ماتریکس ها را خواهید دید.

 

پورت USB و مدهای آن:

همان طور که می دانیم، یکی از بهترین روش های انتقال اطلاعات بین میکروکنترلر ها و PC روش انتقال اطلاعات از طریق پورت سریال کامپیوتر می باشد.

یکی از معایب پورت سریال DB9، موجود نبودن آن در اکثر لپ تاپ ها و کامپیوتر های معمولی امروزی است. یکی از بهترین پورت های موجود در تمامی کامپیوتر ها، پورت USB می باشد.

سرعت پورت USB در ورژن های مختلف آن متفاوت است. امروزه تمامی کامپیوتر ها، USB ورژن 2.2 را پشتیبانی می کنند. برای ارتباط پورت USB کامپیوتر با میکروکنترلر AVR دو روش وجود دارد که هر کدام در یک مد کاری پورت USB می باشند و عبارتند از مد CDC و مد HID.

در مد CDC ابتدا باید درایور سخت افزار مد نظر را برای کامپیوتر تعریف کنیم تا کامپیوتر آن را شناسایی کند. در مد HID دیگر نیاز به نصب درایور نرم افزاری مربوط به سخت افزار طراحی شده، نداریم.

در واقع کامپیوتر تمامی سخت افزار های مد HID را شناسایی نموده و به صورت خودکار قابل استفاده هستند. یک موس و یک کیبرد USB در مد HID کار می کنند، به همین دلیل است که نیاز به هیچ درایوری ندارند.

در این کیت از مد HID برای ارتباط با برد مستر استفاده شده است. در نتیجه هیچ گونه درایوری برای ارتباط با پورت USB نیاز نداریم. در این پروژه برای ارتباط با پورت USB از نرم افزار ویژوال بیسیک (Visual Basic) استفاده شده است.

 

نحوه عملکرد کیت:

پس از فراهم شدن تغذیه برای سخت افزار ها، میکروکنترلر تمامی سخت افزار های برد آموزشی را راه اندازی اولیه و یا Initializing می کند. برای ارتباط با برد مستر در این پروژه از پورت USB در مد HID استفاده شده است.

پس از اینکه برد مستر یا برد مادر را به کامپیوتر متصل کنیم، کامپیوتر برد مستر را به عنوان یک دستگاه HID می شناسد. توسط نرم افزار نشان داده شده در بالا، کاربر می تواند متن دلخواه را روی پردازنده آپلود کند.

پس از آپلود متن، میکروکنترلر آن را روی دات ماتریکس ها نمایش می دهد. برای آپلود کردن متن بروی تابلو باید جامپر مشخص شده در برد را متصل کنیم و پس از آن که متن روی تابلو آپلود شد، جامپر مد نظر را باز می کنیم. از دیگر قابلیت های دیگر این تابلو تنظیم سرعت آن می باشد.

 

قابیلت های کیت:

  • ارتباط مستقیم با پورت USB در مد HID
  • نمایش متن انگلیسی و فارسی در تابلو
  • تنظیم سرعت حرکت متن در تابلو
  • تنظیم روش نمایش ثابت و روان
  • تغذیه مستقیم از پورت USB و یا تغذیه خارجی

 

محتویات کیت:

  • سورس برنامه میکروکنترلر
  • فایل شبیه سازی پروژه با نرم افزار Proteus
  • فایل شماتیک و PCB پروژه با نرم افزار Altium Designer
  • فایل داکیومنت Word
  • نرم افزار های مورد نیاز

 

 

 

توضیحات:

  • به زودی فایل های مربوط به این پروژه آپلود میشود.
محمود باقریان

درباره محمود باقریان

مهراد کیت با ۱۵ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های کنترل از راه دور و تولید تجهیزات خانه هوشمند و هر گونه هوشمند سازی توسط مهندسین داخلی آماده ارائه محصولات و خدمات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.